516. Care este atmosfera reală din sânul sectei oculte “Noul Ierusalim” de la Pucioasa?
Cookie-urile ne ajută să ne oferim serviciile. Dacă folosiți serviciile noastre, înseamnă că sunteți de acord să folosim cookie-uri.
516.
Care este atmosfera reală din sânul sectei oculte “Noul Ierusalim” de la
Pucioasa?
Cei care au
vizitat întâmplător “chibuţul” sectei de la Pucioasa autotintitulată “Cetatea
Sfântă Noul Ierusalim”, sau au vizionat filmuleţele publicitare ticluite cu grijă
de liderii “pucioşi” ( în combinaţie cu jurnalişti mediocri, de genul lui
Cristi Tabără), sau au citit predicile ingenios alcătuite şi denumite pompos
“Cuvântul lui Dumnezeu”, ar putea să fie mişcaţi de un sentiment de simpatie
sau de solidaritate cu aceşti “aleşi ai lui Dumnezeu”, care au părăsit
lumea şi ispitele ei, (dar şi Biserica părinţilor şi strămoşilor lor), pentru
a-şi construi o caricatură de mânăstire, în care ei parodiază cu morgă o
pretinsă acurateţe în vieţuirea creştină.
Şi, la prima vedere,
aşa este. Această piesă de teatru regizată cu maximă preocupare, în care
actorii (adepţii permanenţi ai acestei secte) se străduiesc să fie cât mai
blajini, cât mai îndatoritori, cât mai aleşi în priviri, în vorbă şi la port,
iar scenariul este impresionant prin mesajul său deopotrivă apocaliptic şi
bucolic, ameninţător şi promiţător, prolix şi ultimativ, nu poate să nu
impresioneze adânc pe spectatorii ocazionali ai “minunii de la Pucioasa”.
Însuşi faptul că liderii sectei pretind cu obstinaţie şi cu tărie că “Dumnezeul”
lor le vorbeşte şi că Şi-a făcut în hambarele lor sălaş permanent, de
mai bine de 60 de ani, este în măsură să impresioneze adânc.
Dar, oare,
aşa să fie? Oare nu cumva realitatea este îmbibată în minciună, aşa cum s-a
întâmplat în zeci şi sute de alte cazuri similare de înşelăciune religioasă, de
care istoria este plină?
Recent, o
mărturisire curajoasă a doi artişti (care au experimentat pe pielea lor dorinţa
sinceră de a descoperi şi a gusta perfecţiunea morală pe pământ) a zguduit din
temelii şandramaua clădită cu multă grijă de dresorii de suflete de la
Pucioasa.
Este vorba de
un interviu cu Marian Zidaru (MZ) şi Victoria Zidaru (VZ), artişti plastici,
intitulat: „Spaţiul românesc este un
spaţiu mistic“, realizat pe 7
ianuarie 2017 de Doinel Tronaru (DT) [Citeşte pe: adev.ro/ojemfy
( http://adevarul.ro/cultura/arte/interviu-marian-sivictoria-zidaru-artisti-vizuali-spatiul-romanesc-spatiu-mistic-1_586fd1c15ab6550cb8265369/index.html
) ].
Din acest interviu aflăm că soţii Marian şi Victoria Zidaru au
fost creştini ortodocşi autentici dintotdeauna, alegând încă din anul 1987 să se apropie mai mult de
Biserică. Au ales biserica de la Ghelari şi s-au ataşat de preotul ei, ajungând
să se implice direct în nevoile ei şi să fie folositori, prin lucrul mâinilor
lor, Bisericii strămoşeşti.
Începând cu anul 1990 s-au ataşat de
comunitatea de la Pucioasa, crezând că au găsit în vieţuitorii de aici nişte “fraţi
creştini autentici”, dornici de o trăire apostolică a învăţăturii creştine.
Au trăit alături de ei 20 de ani,
străduindu-se să nu se împiedice în dogme rigide, teoretice, ci să îmbine libertatea
de exprimare artistică cu devoţiunea şi cu jertfelnicia milostivă:
« MZ: [...] Experienţa noastră
de 20 de ani de la Pucioasa a fost o experienţă considerabilă, pe care nu o
regretăm, deşi au fost perioade şi mai bune, şi mai rele. Dar tot ceea ce am
gândit în anii ’90 sunt idei care funcţionează şi acum. Deci noi ne continuăm
existenţa pe aceleaşi reguli, şi considerăm că e singurul mod în care
creştinismul poate fi aplicat. Adică un creştinism trăit, un creştinism aplicat
pe viaţa de zi cu zi, este creştinismul adevărat, nu un creştinism teoretizat,
pentru că acesta e facil. » (Citat din articolul „Spaţiul
românesc este un spaţiu mistic“, de Doinel Tronaru)
Cu timpul au avut surpriza să vadă că la
Pucioasa au dat de alte dogme, mai teoretice şi mai rigide, de care credeau că
scăpaseră. Au putut observa o depărtare tot mai vizibilă şi mai agresivă a
liderilor comunităţii de Biserica strămoşească, dar au avut în continuare o
preocupare primordială în exprimarea artistică, aşa încât această alunecare
spre sectarism a fost considerată de ei o responsabilitate care le revine doar
celor care conduceau mersul lucrurilor. Au avut apoi surpriza să se vadă
etichetaţi din exterior ca promotori ai “sectei lui Marian Zidaru”, şi au
crezut că totul este doar o regretabilă confuzie, îndată ce ei erau acolo doar
ca să-şi dăruiască arta lor lui Dumnezeu.
Dar cea mai mare surpriză a fost să constate că “Fraţii” le deveniseră
ostili parcă fără motiv, atacându-le chiar preocupările artistice, exact acelea
care le fuseseră ani de-a rândul lăudate şi promovate, pe când aduceau venituri
financiare consistente comunităţii:
« MZ: [...]. Direcţia noastră a
rămas aceeaşi, dar la un moment dat s-a realizat o ruptură între noi şi
Pucioasa, motivul fiind tocmai arta. Adică ei doreau să renunţăm complet la
aceste manifestări ale noastre şi să ne reducem la simpli călugări care să dăm
cu mătura pe-acolo sau să facem ceva pe lângă casă, lucru pe care nu l-am
acceptat, am socotit că e mai bine să rămân artist, pentru că asta e menirea
mea, şi să duc o viaţă cu o exprimare sinceră, decât să mă aliniez unei
dogme.Pentru că şi Pucioasa a ajuns până la urmă la un soi de dogmatism. » (Citat
din articolul „Spaţiul românesc este un
spaţiu mistic“, de Doinel Tronaru)
Din păcate, soţii Zidaru n-au observat
că nu arta era cauza reală a
ostilităţii liderilor “pucioşi” faţă de ei, ci invidia bolnăvicioasă a acestor doi lideri, obsedaţi de putere şi
de slavă deşartă. Ei nu suportau să vadă că alţii sunt mai iubiţi decât ei, că
Zidarii sunt apreciaţi de către tinerii adepţi ai sectei, care apreciau la cei
doi artişti ingenuitatea şi jertfelnicia şi iubirea frăţească.
Au observat însă, cu mare tristeţe, că “Dumnezeul” Pucioasei era doar o fantezie
mistică ingenioasă, un pretext inventat cu dibăcie de liderii “pucioşi” pentru
ca astfel să-şi poată subjuga despotic adepţii, transformând “credinţa pucioşescă”
într-o biată clonă a Ortodoxiei:
«MZ: Nu, nu, e un grup
comunitar care avea în mijlocul lor o experienţă mistică, una din persoane
auzea Cuvântul lui Dumnezeu, şi acel Cuvânt disciplina toată existenţa. Dar,
conform stilului românesc, de multe ori Dumnezeu e subordonat omului, şi lucrurile
care ţin de ierarhie, de putere, de puterea unuia asupra altora... Dumnezeu
devine doar un pretext. » (Citat din articolul „Spaţiul
românesc este un spaţiu mistic“, de Doinel Tronaru)
Marian Zidaru a găsit puterea,
asumându-şi orice risc, să le spună mogulilor “pucioşi” că sunt nişte impostori
care au impresia (şi convingerea) că “Îl fentează pe Dumnezeu”:
« MZ: Or, eu am simţit lucrul
ăsta, le-am spus că, de fapt, îl fentează pe Dumnezeu, şi de-aici a plecat
ruptura... » (Citat din articolul „Spaţiul românesc este un spaţiu mistic“, de Doinel Tronaru)
Acest act de curaj le-a atras celor doi
artişti Zidaru dizgraţia totală, brutală şi iremediabilă. Au urmat cele mai
mizerabile înscenări din partea Mihaelei şi a lui Nicuşor, care nu pregetau
să-i zugrăvească în ochii slugilor lor ca pe nişte duşmani ai comunităţii, care
nu mai pot fi suportaţi decât cu mari suferinţe şi cu dureri, deci trebuie
urgent extirpaţi ca nişte măsele
stricate. Slugile, la rândul lor, care vedeau evidenţa, au început să se
manifeste duplicitar, pentru a nu-i înfuria pe cei doi tirani. Pe faţă se
arătau ostili Zidarilor, iar prin spate îi căinau pentru starea nedreaptă în
care au fost târâţi.
Având puterea absolută, discreţionară,
cei doi dictatori au învins. Într-o zi au poruncit ca toate bulendrele,
lucrările artistice, amintirile, de fapt toată amintirea celor doi artişti care
au sponsorizat secta timp de 20 de ani, să le fie aruncate în stradă (la
propriu!!!! bine că nu le-a dat foc!):
« DT: Când s-a întâmplat ruptura aceasta?
VZ:
26 august 2006. Acum zece ani. Deci, de-acum zece ani
nu mai avem absolut nicio legătură cu ei. » (Citat din articolul „Spaţiul românesc este un spaţiu mistic“, de Doinel Tronaru)
Liderii
“pucioşi” se puteau declara acum mulţumiţi. De mult tânjeau ei la o hegemonie
absolută asupra slugilor lor de la Pucioasa şi erau vădit incomodaţi de
imaginea bună pe care o aveau cei doi artişti - şi mai ales de dragostea cu
care Victoria era înconjurată de către ucenicele sale în arta vestimentară şi decorativă.
În plus, rămâneau în câştig net, îndată ce toate investiţiile uriaşe, făcute
de-a lungul timpului de către Zidari, rămâneau definitiv pe mâna celor doi
lideri ai sectei, deşi aceşti doi trântori nu mutaseră un pai pentru creşterea
bunăstării comunităţii:
« MZ: Da, mă rog, pe scurt, am
fost daţi afară. Ni s-a spus să plecăm. Deşi acolo s-a făcut cu investiţia
noastră financiară masiv, mai mult de jumătate din ce s-a făcut... » (Citat
din articolul „Spaţiul românesc este un
spaţiu mistic“, de Doinel Tronaru)
Nu acelaşi sentiment l-au avut ceilalţi
membri ai comunităţii de la Pucioasa. Cei mai mulţi au simţit o mare durere şi
o mare neputinţă, văzând cum se face pe faţă încă o mare nedreptate, şi tot “în numele Domnului”. Câţiva au simţit un
dezgust atât de mare văzând cum tronează minciuna şi nedreptatea la Pucioasa,
încât au părăsit şi ei “raiul pucios”. Alţii ar fi vrut şi ei să plece, dar nu
mai aveau unde, căci căile lor fuseseră de mult tăiate cu dibăcie de stăpânii
lor. Unde să se mai ducă, acum? Cum să o
ia de la zero? Au strâns din dinţi şi au răbdat, aşteptând zile mai bune,
care întârziau însă să vină.
Au început să îndesească acele adunări
periodice, în “Casa Întâlnirii”, în care adepţii sunt luaţi pe rând la rost de
către stăpânii lor pentru că “nu cresc duhovniceşte”. Dar şi adepţii au
“evoluat”, adaptându-se la noile condiţii. Au învăţat să se ascundă, să pună
nasul în pământ şi să se prefacă profund afectaţi. Au înţeles că “spovedaniile
colective” nu le sunt lor de folos, ci celor care le organizează. Au devenit
toţi nişte şmecheraşi, care încearcă să se strecoare şi să o ducă pe cât
posibil mai bine, în condiţiile date. Minciuna a devenit o practică obişnuită,
îndată ce ucenicii au copiat-o cu râvnă de la stăpânii lor.
Nu de mult, o adeptă dintre cele vechi
şi devotate îl iscodea şăgalnic pe Nicu Pop, unul dintre sfetnicii de suflet al
celor doi lideri “pucioşi”:
− Ce zici Nicule, când n-o
mai fi Mihaela, mai rezistă fraţii trei-patru luni aici, în mânăstire?
La care Nicu răspunde, făcându-i zâmbre
cu subînţeles:
− Trei luni? Poate
trei-patru zile, vrei să zici!
Ei bine... cam
asta este atmosfera reală din sânul sectei oculte “Noul Ierusalim” de la
Pucioasa, şi astea le sunt aşteptările celor care şi-au găsit domiciliu forţat
acolo.
…………………
Anca Ionescu-Târgovişte
31 ianuarie 2017
…………………
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Coment.