515. Mogulii pucioşi care hingheresc secta “Noul Ierusalim” sunt demascaţi în chip zdrobitor pentru escrocherii şi pentru despotismul lor obtuz
Cookie-urile ne ajută să ne oferim serviciile. Dacă folosiți serviciile noastre, înseamnă că sunteți de acord să folosim cookie-uri.
[Citeşte pe: adev.ro/ojemfy ( http://adevarul.ro/cultura/arte/interviu-marian-sivictoria-zidaru-artisti-vizuali-spatiul-romanesc-spatiu-mistic-1_586fd1c15ab6550cb8265369/index.html ) ]
[...]
515.
Mogulii pucioşi care hingheresc secta “Noul Ierusalim” sunt demascaţi în
chip zdrobitor pentru escrocherii şi pentru despotismul lor obtuz
Doinel Tronaru (DT) a realizat recent (7
ianuarie 2017) un interviu cu Marian
Zidaru (MZ) şi Victoria Zidaru (VZ), artişti vizuali, intitulat: „Spaţiul românesc este un spaţiu mistic“
[Citeşte pe: adev.ro/ojemfy ( http://adevarul.ro/cultura/arte/interviu-marian-sivictoria-zidaru-artisti-vizuali-spatiul-romanesc-spatiu-mistic-1_586fd1c15ab6550cb8265369/index.html ) ]
Transcriem câteva fragmente din acest
interviu. Ne-am permis să comentăm câteva pasaje mai relevante, deşi s-ar putea
spune că orice comentariu este de prisos:
-----------------------------------------------
[...]
„Eu
acasă pot să-mi fac propria mea mănăstire“
DT: Anii 1990... Noul Ierusalim. A trecut ceva vreme de-atunci şi
lumea a mai uitat. Putem să reamintim ce-a fost, cum s-a întâmplat?
MZ: Păi, anii
’90 au fost urmarea firească a unei experienţe începută de noi prin 1987, când
am plecat la biserica din Ghelari. Acolo am cunoscut viaţa creştină în sensul
dogmatic, adică eram un fel de copii de altar, ca să zic aşa, îl ajutam pe
preotul de acolo la slujbe, îl ajutam la tot ce ţinea de misiunea lui de
preot... (Comentariu: O
mărturisire importantă, care arată că soţii Marian şi Victoria Zidaru au fost
creştini ortodocşi autentici dintotdeauna, alegând chiar o trăire dedicată,
ataşată şi folositoare bisericii strămoşeşti) Şi în paralel cu lucrul ăsta, cam ca scop al venirii noastre
acolo, am lucrat la o poartă, care trebuia să fie aşezată la intrarea în
biserică. Sigur, am dezvoltat acolo ateliere, că peste tot pe unde m-am dus am
făcut ateliere. Şi proiectul pentru locul acela era un proiect grandios, nu mai
voiam să plecăm de acolo, ne plăcea aşa de mult – Ghelari era pe vârf de munte,
înconjurat de păduri seculare, mâncam numai ciuperci... –, era o viaţă pe care
nu mai doream s-o schimbăm. Dar evenimentele din ’90 ne-au schimbat direcţia,
nu pentru că am vrut noi, efectiv am fost daţi afară de-acolo...
VZ: Ne-au
alungat, cu acte, avem şi acuma actele...
DT: De ce v-au alungat?
MZ: În fine,
anii ’90 au fost ani de aiureală...
VZ: Pentru că
a făcut Marian coroana regală pe spatele porţii, ăsta a fost motivul, pe scurt.
MZ: Da, cauza a
fost poarta. Nu e loc acum să dezvoltăm subiectul. Şi de la Ghelari am ajuns în
această comunitate creştină de la Pucioasa, care continuau stilul de viaţă pe
care noi îl adoptasem şi-l îndrăgeam. Experienţa noastră de 20 de ani de la
Pucioasa a fost o experienţă considerabilă, pe care nu o regretăm, deşi au fost
perioade şi mai bune, şi mai rele. Dar tot ceea ce am gândit în anii ’90 sunt
idei care funcţionează şi acum. Deci noi ne continuăm existenţa pe aceleaşi
reguli, şi considerăm că e singurul mod în care creştinismul poate fi aplicat.
Adică un creştinism trăit, un creştinism aplicat pe viaţa de zi cu zi, este
creştinismul adevărat, nu un creştinism teoretizat, pentru că acesta e facil... (Comentariu: Este vorba de convingerea lor
că libertatea de exprimare artistică este perfect compatibilă cu o trăire
angajată, în care devoţiunea mistică nu se rezumă la simple fraze declarative
sau la bifarea unor “ascultări” care vin din afară, ci se traduce în dăruirea
concretă, de zi cu zi)
„Idealul
de viaţă creştină este viaţa călugărească“
DT: Deci, nu un creştinism teoretic, nu unul intelectual... Dar
nu există, totuşi, şi abordarea aceasta, cea teoretică, nu este valabilă?
MZ: Ce se
întâmplă, degeaba respecţi dogma, dacă nu şi trăieşti creştinismul, degeaba te
rogi duminica la biserică, dacă nu te rogi în fiecare zi acasă. Degeaba, cum să
zic, faci toate Faptele, dacă nu faci şi Miezonoptica; degeaba faci
Miezonoptica, dacă nu faci şi Faptele creştine. Şi atunci, viaţa de zi cu zi
trebuie să se întrepătrundă cu tipicul bisericesc, chiar dus până la tipicul
mănăstiresc. Poţi trăi viaţa de zi cu zi, poţi să fii căsătorit, poţi să fii
artist, poţi să fii inginer, politician sau mai ştiu eu ce, dar ducând o viaţă
creştină. Idealul de viaţă creştină este viaţa călugărească, cred, dar la acest
etalon, la acest model de existenţă, ne raportăm fiecare după puterea noastră:
unul poate mai mult, altul poate mai puţin, unul poate mai mult într-o
direcţie, altul poate mai puţin în aceeaşi direcţie... Dar important e mental
să ne raportăm mereu la această stare. Paradoxal, noi nu suntem fani ai
mănăstirilor, adică nu umblăm pe la biserici, nu umblăm pe la mănăstiri, aşa,
să deranjăm oamenii toată ziua cu tot felul de probleme. Considerăm că rostul
mănăstirii este ca oamenii aceia să stea acolo liniştiţi, să-şi facă treaba, să
se roage pentru mine, iar eu acasă pot să-mi fac propria mea mănăstire, canonul
zilnic fiind meseria pe care-o practic sau problemele pe care le întâmpin de
dimineaţa până seara.
DT: Acest lucru aţi încercat să-l aplicaţi acolo...
MZ: Da, l-am
aplicat acolo şi l-am continuat la noi în atelier. Direcţia noastră a rămas
aceeaşi, dar la un moment dat s-a realizat o ruptură între noi şi Pucioasa,
motivul fiind tocmai arta. (Comentariu:
Totuşi, cauza reală nu era arta, căci
arta a fost doar pretextul. Cauza
reală a fost aceea că cei doi moguli ai sectei pseudo-otodoxe, Mihaela T. şi Nicuşor
N., erau pur şi simplu invidioşi pe admiraţia şi dragostea cu care erau
înconjuraţi cei doi artişti, în special de către adepţii tineri. Chiar şi cei
din exterior, care aveau o părere negativă despre cei doi artişti, îi
considerau [în mod eronat] ingenioşi promotori ai unei deviaţii eretice, motiv
pentru care au şi lansat sintagma improprie “secta lui Marian Zidaru”. De fapt,
nu era secta lor, ci a celor doi moguli, Mihaela şi Nicuşor, care-i scoteau cu
viclenie pe cei doi artişti în faţă, tocmai pentru ca, ascunşi în spatele lor,
să-şi poată lansa şi testa nestingheriţi ereziile). Adică ei doreau să renunţăm complet la aceste manifestări ale noastre şi
să ne reducem la simpli călugări care să dăm cu mătura pe-acolo sau să facem
ceva pe lângă casă, lucru pe care nu l-am acceptat, am socotit că e mai bine să
rămân artist, pentru că asta e menirea mea, şi să duc o viaţă cu o exprimare
sinceră, decât să mă aliniez unei dogme. (Comentariu: După ce s-au
folosit de M.Z. şi V.Z. pentru o intensă mediatizare şi au văzut că şi-au atins
scopul, cei doi moguli ai sectei, M.T. şi N.N.,
“au schimbat foaia”, căutând acum din răsputeri să-i marginalizeze pe
cei doi artişti şi să-i acopere de acuzaţii inventate, pentru a avea apoi motive
de a-i îndepărta cu brutalitate) Pentru că şi Pucioasa a ajuns până la urmă la un soi de
dogmatism. Am început cu o libertate de manifestare creştină...
DT: Ei fiind reprezentanţii Bisericii sau cine?
MZ: Nu, nu, e
un grup comunitar care avea în mijlocul lor o experienţă mistică, una din
persoane auzea Cuvântul lui Dumnezeu, şi acel Cuvânt disciplina toată
existenţa. Dar, conform stilului românesc, de multe ori Dumnezeu e subordonat
omului, (Comentariu: O formulare mult prea delicată pentru
gravitatea faptei: în realitate, la Pucioasa nu Dumnezeu lucra asupra omului,
ci omul [liderii sectei, desigur] Îl
“lucra” pe “Dumnezeu” pe la spate, după
voile sale interesate, în special pentru consolidarea puterii liderilor asupra vasalilor
lor) şi lucrurile care ţin de ierarhie, de putere,
de puterea unuia asupra altora... Dumnezeu devine doar un pretext. (Comentariu: Aici, Marian Zidaru spune cu
curaj lucrurilor pe nume: la Pucioasa a avut dezamăgirea de a descoperi, după
mulţi ani, că “Dumnezeul” Pucioasei
era doar o ficţiune, un pretext inventat cu dibăcie pentru ca liderii
comunităţii să-şi poată subjuga despotic adepţii, iar “credinţa pucioşescă” era
o clonă a Ortodoxiei) Or, eu am simţit lucrul
ăsta, le-am spus că, de fapt, îl fentează pe Dumnezeu, şi de-aici a plecat
ruptura... (Comentariu: Toţi adepţii
sau simpatizanţii care au avut curajul să exclame “Regele este gol!” au fost expulzaţi fără menajamente de cei doi
lideri “pucioşi”. Şi atunci au aflat şi ei adevărata faţă a celor doi despoţi,
pe care unii îi numesc ironic leliţa
“Muhaela” şi nenicul “Mucuşor”. E
cunoscut cazul tinerei Daniela C. care, fiind alungată brutal de M.T. şi N.N. din
sânul comunităţii, le-a aruncat în faţă dureroasa şi tardiva ei constatare: “Sunteţi nişte oameni răi! Vreţi să mă
îndepărtaţi din lucrare!”)
DT: Deci dumneavoastră v-aţi raliat unei comunităţi care
funcţiona deja acolo...
MZ: Da, din
1955-56, dar ilegal, să nu credeţi că aveau acordul Bisericii. Deci, s-au
dogmatizat, în cele din urmă... (Comentariu:
Aici, “dogmatizarea” se referă la o linie proprie, eretică, declarativ
ortodoxă, nicidecum la o supunere faţă de învăţătura clasică şi ierarhia B.O.R.,
supunere pe care cei doi lideri “pucioşi”, M.T. şi N.N., nu au agreat-o
niciodată, preferând ilegalitatea şi clandestinitatea)
„CAP-uri
cu scriptura în mână“
DT: Ciudat, pentru că, dacă spui Noul Ierusalim, spui soţii
Zidaru. Adică, chiar dacă aţi fost doar acea perioadă, a fost una, pentru
imaginarul public, foarte militantă.
MZ: A fost
foarte fierbinte, a fost militantă... Ceea ce spuneam atunci vedem că începe să
se împlinească astăzi, deci nu au fost lucruri în afara realităţii, nu eram
„ieşiţi din minţi“. Vedem că această depărtare de Dumnezeu se produce din ce în
ce mai rău, pentru că noi pe asta pedalam şi atrăgeam atenţia că oamenii se
îndepărtează de Dumnezeu. Dar nu a fost niciodată în afara Bisericii sau
împotriva Bisericii, ci dimpotrivă.
DT: Tocmai că, spre deosebire de altele, a fost o mişcare
acceptată de Biserică...
VZ: Tolerată,
mai exact. Dar poate nici ăsta nu este cuvântul... Adică pur şi simplu s-au
făcut că nu văd, cam asta ar fi mai concret...
MZ: A fost un
lucru înţelept, că l-au lăsat pe Dumnezeu să hotărască, dacă e sau dacă nu e de
la Dumnezeu... (Comentariu:
B.O.R. a instituit un moratoriu, a preferat să lase poarta deschisă celor care
vor alege să se întoarcă în sânul ei. Din fericire, soluţia s-a dovedit a fi
benefică, mulţi dintre cei care s-au lămurit singuri care este adevărul cu
“raiul pucios” au putut să-şi regăsească locul printre fraţii creştini.)
VZ: A fost un
lucru înţelept, în orice caz. Deci nu s-au opus, nu a fost o opoziţie din
partea Bisericii.
MZ: Nu, absolut
deloc. Problema este că şi Noul Ierusalim a ajuns tot la concluziile Bisericii,
până la urmă. Şi noi începusem cu un creştinism creativ, plin de libertate,
motivând orice acţiune a noastră prin faptul că, dacă respecţi legile
Bisericii, eşti liber să te manifeşti oricum crezi de cuviinţă, pentru că duhul
lui Dumnezeu îţi dictează cum să te comporţi. Şi sigur că aveam o manifestare
liberă, ca dovadă că principala ocupaţie de la Pucioasa era arta. Cu asta ne
ocupam noi, făceam artă, toţi cei de acolo lucrau la proiectele noastre...
DT: Ceea ce particularizează oarecum mişcarea, eu nu ştiu ceva
similar...
MZ: Exact, aşa
este. Dar la un moment dat toate lucrurile astea s-au rupt. Construisem trei
spaţii care urmau să devină muzee sau galerii de artă, şi când să ne începem
activitatea artistică, atunci ne opreau, ne înfrânau, aveau dubii că ceea ce
facem noi este sau nu este în regulă... Şi atunci, ca să fie liniştiţi, au
eliminat arta (Comentariu:
Motivaţiile aduse de liderii “pucioşi” în aceste cazuri erau de un ridicol
desăvârşit. Spre exemplu, exasperată pentru succesul pe care îl avea Victoria
Zidaru cu creaţiile sale vestimentare, pentru care instruise cu succes, ca pe
nişte ucenice, mai multe fete de la Pucioasa şi de la Târgovişte, leliţa Mihaela a dispus sistarea totală
a tuturor activităţilor de croitorie ale fetelor şi ale Victoriei, pe motiv că
superbele rochii cu motive naţionale făcute de ele ajungeau să fie purtate de
“artiste destrăbălate şi deocheate”, care le etalau apoi pe la televiziuni şi
prin spectacolele lor), şi-au ajuns la o mănăstire
tradiţională, clasică, cu „ascultări“, mai mult sau mai puţin plată, o viaţă
fără vreo preocupare spirituală clară, tot ceea ce iniţial respinseseră.
Un fel de CAP-uri cu scriptura în mână, eu
aşa le zic. Şi-atunci noi ne-am continuat activitatea artistică în atelierul
nostru, continuând, din punct de vedere practic, acelaşi tip de vieţuire,
creştină, în umbra Bisericii...
VZ: Şi acelaşi
gen de exprimare... Pentru că asta este în firea artei, să transmită un mesaj.
„Obiectul
de artă este o rugăciune fixată“
DT: Când s-a întâmplat ruptura aceasta?
VZ: 26 august
2006. Acum zece ani. Deci, de-acum zece ani nu mai avem absolut nicio legătură
cu ei.
MZ: Poarta de
la Ghelari a ajuns la Pucioasa, cumva s-au legat lucrurile, dar nu avem timp să
povestim chiar totul, ca să înţelegem tot demersul de-acolo. Pentru că fiecare
pas al nostru a fost motivat de nişte lucruri foarte serioase. Am descoperit că
arta nu este un simplu obiect, este un simbol lucrător. Aşa cum rugăciunea
vorbită este o rugăciune vie, o rugăciune trăită, simţită în interior şi
exteriorizată prin cuvinte, manifestate sonor, obiectul de artă este o rugăciune
fixată, care emană în permanenţă. El, obiectul în sine, în relaţie cu
privitorul, emană ceea ce conţine. Dacă un obiect este lucrat cu rugăciune, el
emană rugăciune. Şi, plecând de la această idee, continuăm să ne lucrăm
obiectele, considerând că ele aduc o binecuvântare în casele în care intră în
final.
DT: Şi pentru cei care le privesc poate, într-un spaţiu de
expunere...
MZ: Da, sigur
că da. Deşi nu sunt afirmaţii strict canonice, nu mă refer la rugăciunea
canonică. Sunt obiecte care comentează viaţa de zi cu zi, situaţia politică,
poziţia geopolitică a României, sunt multe lucruri de felul acesta, care sunt
transferate în zona spirituală, în zona creştinismului. Cum vede Dumnezeu
lucrul ăsta?
DT: Da, dar artistul spiritual, creştin chiar, în măsura în care
este în mod real artist, întotdeauna nu este subordonat bisericii, sau unei
dogme, sau unui canon, şi câteodată nu este înţeles, într-adevăr, de
Biserică...
MZ: Nu
câteodată, de foarte multe ori. Dar ăsta-i farmecul, tocmai asta-i frumuseţea.
DT: Alternativa ar fi, după părerea mea, o artă dogmatică,
gândiristă, în sensul rău al cuvântului, şi până la urmă care nu-i validă
artistic. În perioada aceea aţi locuit acolo, la Pucioasa, tot timpul?
MZ: Noi am
oscilat tot timpul, eram şi la Bucureşti, eram şi la Pucioasa. Aveam perioade
când stăteam acolo mai mult, o lună-două-trei poate, mai mult nu, după care
veneam în Bucureşti. Aveam expoziţii, eram ocupaţi cu activitatea noastră, până
într-o zi când ni s-a impus să nu ne mai tot fâţâim între Bucureşti şi
Pucioasa, să rămânem numai acolo, (Comentariu:
Liderii “pucioşi” tânjeau de mult la o
hegemonie absolută asupra slugilor lor de la Pucioasa şi erau vădit incomodaţi
de imaginea bună pe care o aveau cei doi artişti - şi mai ales de dragostea cu
care Victoria era înconjurată de către ucenicele sale în arta decorativă) şi să terminăm odată cu arta asta, că ne scoate din rit şi
din pacea chiliei...
DT: Şi pe care n-o înţelegeau...
MZ: Exact. N-am
avut pretenţia asta... Pentru că ăsta-i tot farmecul unui artist, să nu fie
înţeles. Când e înţeles, se banalizează, se aplatizează.
DT: Acolo putea veni oricine, putea rămâne oricine, care era
sistemul?
MZ: Păi, asta
era problema, că în interior nu putea intra oricine, iar noi nu puteam să avem
dialog cu oricine, să-i arătăm lucrările, pentru că erau în interior... Atunci
a apărut necesitatea unui spaţiu exterior, am construit, vă repet, trei spaţii
în afara mănăstirii, cu destinaţie artistică; trebuia să fie galerii de artă şi
muzee, şi fiecare spaţiu pe care-l construiam, când era terminat era
transformat în altceva: în loc de întâlnire, în dormitoare, în cantine, în
orice altceva, numai în galerie nu. Până într-o zi în care ne-am săturat şi-am
cerut explicaţii acestor manifestări... (Comentariu: Atunci a venit clipa adevărului. Cei doi artişti au
constatat într-un târziu că au fost folosiţi doar ca vectori financiari buni de
jumulit, fiind duşi mereu cu vorba, dar în final spoliaţi fără scrupule de acei
indivizi lacomi şi fără ruşine. Ca şi în alte situaţii, când au escrocat alţi
creştini cu terenuri şi cu case, cei doi şarlatani fără căpătâi care s-au
instalat la cârma sectei s-au dovedit a fi nişte jalnici pungaşi, tâlhari la
drumul mare, al cărui loc ar trebui să fie altundeva pentru reeducare,
nicidecum la mânăstire.)
VZ: Nu ne-am
săturat noi, ne-au dat ei afară. Pe 26 august 2006.
MZ: Da, mă rog,
pe scurt, am fost daţi afară. Ni s-a spus să plecăm. Deşi acolo s-a făcut cu
investiţia noastră financiară masiv, mai mult de jumătate din ce s-a făcut... (Comentariu: Cei doi artişti sunt prea
blajini şi îngăduitori cu spoliatorii lor, care ar merita să fie chemaţi în
instanţă pentru jaful şi escrocheriile făcute)
DT: Dar cel puţin pentru lumea intelectuală aţi făcut cunoscut
acest loc, spaţiu, care altfel poate ar fi trecut neobservat...
MZ: Da, şi îl
socoteam necesar pentru ceea ce avea România atunci, şi pentru prin ce trece
România astăzi...
[...]
-----------------------------------------------------
Comentariu
final : Încet, încet, adevărul iese la iveală ca untdelemnul deasupra apei...
Aceste ultime dezvăluiri au fost percepute ca un adevărat cutremur în secta de
la Pucioasa. După apariţia acestui interviu, la următoarea întâlnire obştească
de la Pucioasa ( o sărbătoare la care fuseseră invitaţi şi adepţi de prin alte
localităţi), cei doi lideri “pucioşi” n-au mai avut curaj să vină şi să dea
ochii cu pelerinii, trimiţându-l pe Viorel I., sfetnicul lor cel credincios, ca
să-i reprezinte şi să le ţină pelerinilor o predică mobilizatoare.
Oare
le-o fi fost ruşine şnapanilor? sau încă nu apucaseră să-şi “lingă rănile”?
Dar
de ce să vorbim de ruşine la ei? ar
putea întreba cineva. Nu sunt ei capabili de aşa ceva.
Păi,
pentru că ar fi cazul. Se dovedeşte acum încă o dată cât de mult au minţit cei
doi potlogari, atunci când au spus în repetate rânduri că Zidarii au părăsit de
bunăvoie Pucioasa, “pentru că s-au simţit
nevrednici de sfinţenia acestor locuri”, şi n-au mai voit să se întoarcă,
deşi au tot fost rugaţi...
…………………
Anca Ionescu-Târgovişte
31 ianuarie 2017
…………………
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Coment.