569. Liderii „pucioşi” răstălmăcesc din nou Scripturile şi proclamă că „părinţii sunt pedepsiţi de Dumnezeu pentru vina copiilor lor”

Cookie-urile ne ajută să ne oferim serviciile. Dacă folosiți serviciile noastre, înseamnă că sunteți de acord să folosim cookie-uri.


569. Liderii „pucioşi” răstălmăcesc din nou Scripturile şi proclamă că „părinţii sunt pedepsiţi de Dumnezeu pentru vina copiilor lor

Cititori superficiali ai Scripturilor, liderii „pucioşi” se lansează periodic în  teorii ditirambice, construite pe sintagme şi versete pe care le-au adunat de-a valma în memorie de-a lungul anilor, iar acum şi le-aduc părelnic aminte. Din această „comoară” ei scot, pritocesc şi apoi inventează tot soiul de îndemnuri, avertismente, învăţături, sentinţe şi legăminte prin care îşi disciplinează supuşii până la aneantizarea totală a personalităţii lor şi a iniţiativei individuale. În acest context, un subiect de mare „utilitate” şi interes pentru predicile lor îl constituie păcatul. Din considerente speculative şi nu numai, liderii sectei creează o amplificare forţată şi ilegitimă a responsabilităţii asupra vinei personale, prin dezvoltarea unor false conotaţii colective. Astfel, ei pretind că ar exista  o reflexie a vinei pe linie ereditară de jos în sus, de la copii la părinţi. În consecinţă,  ei anunţă că în sânul sectei vor fi concepute şi lansate rugăciuni noi, menite tocmai să-i  dezlege şi să-i ierte pe părinţii care s-au acoperit de vina fiilor lor:
« Voi, cei rugători pentru cei ce nu iubesc cerul pe pământ și legile lui, voi să ridicați la cer acum rugăciuni așa cum Eu vă voi învăța, ca să fie dezlegați și iertați părinții pentru vina copiilor lor și să se bucure de salvare și părinții și copiii [...][1] (citat din mesajul leliţei Mihaela din 15 februarie 2019)
Este adevărat că, la început, pentru a disciplina un popor care se considera ales, dar se dovedea a fi îndărătnic şi tare la cerbice, Dumnezeu încerca să-i sperie pe oameni cu consecinţele păcatelor părinţilor asupra copiilor. Acest lucru este de înţeles, dacă ne gândim pe de o parte la efectele indirecte, dar distructive, ale unei educaţii greşite asupra copiilor, iar pe de alta, la unele greşeli şi păcate  care pot avea urmări directe asupra urmaşilor (spre exemplu, nişte părinţi beţivi sau sifilitici nu pot pretinde „să le dea Dumnezeu” copii perfect sănătoşi). Iniţial, aşadar, se admitea faptul că Dumnezeu îngăduie ca cel adânc păcătos să fie încercat, corectat şi pedepsit (de către diavoli, desigur, căci ei sunt cei care „cadorisesc răul” în lume) inclusiv prin fiii acestuia (spre exemplu, o asemenea experienţă a avut dreptul Iov, deşi el nici măcar nu era vinovat, căci aici ispita diavolului la adresa lui Dumnezeu trebuia ruşinată şi învinsă cumva la vedere, prin răbdarea lui Iov):
„ Să nu te închini lor, nici să le slujeşti, că Eu, Domnul Dumnezeul tău, sunt un Dumnezeu zelos, care pedepsesc pe copii pentru vina părinţilor ce Mă urăsc pe Mine, până la al treilea şi al patrulea neam, şi Mă milostivesc până la al miilea neam către cei ce Mă iubesc şi păzesc poruncile Mele.” [2]
Pe de altă parte, omul nu putea avea aceeaşi îndreptăţire de a pedepsi ca şi Dumnezeu (care, de altfel, nici El nu aplică pedepse, ci doar le îngăduie). Dimpotrivă, fiecare păcătos putea fi pedepsit de către semenii săi, exclusiv pentru vina sa. De exemplu, regele Amasia a ucis slugile sale care îl uciseseră mai înainte pe tatăl său, dar pe copiii ucigaşilor i-a cruţat:
„ Dar pe copiii ucigaşilor nu i-a ucis, de vreme ce în cartea legii lui Moise, prin care porunceşte Domnul, este scris: «Părinţii nu trebuie să fie pedepsiţi cu moarte pentru copii, nici copiii nu trebuie să fie pedepsiţi cu moarte pentru părinţi, ci fiecare pentru vina sa trebuie să fie pedepsit cu moarte! »[3]
Proorocul Ieremia dezvăluie faptul că, deşi legea lui Moise era foarte clară în această privinţă, în popor persista superstiţia că păcatele ( dar şi efectele, şi plata lor) se transmit cumva pe linie ereditară, în sus sau în jos (nici nu mai contează cum şi de ce, ci doar – cică – pentru a se da satisfacţie lui Dumnezeu). Simpla legătură de sânge era un argument suficient ca ei să creadă că părtăşia la culpa individuală are în mod obligatoriu rezonanţe malefice în stirpea celui aflat în păcat. De aceea, Ieremia vine şi susţine cu tărie că pe viitor (când va fi instituită legea cea nouă, legea harului) responsabilitatea individuală va rămâne singura lege a judecăţii (şi va fi dată pe faţă, ca nimeni să nu mai cârtească împotriva lui Dumnezeu, acuzându-L de judecată nedreaptă):
„În zilele acelea nu vor mai zice: «Părinţii au mâncat aguridă şi copiilor li s-au strepezit dinţii». Ci fiecare va muri pentru fărădelegea sa; cine va mânca aguridă, aceluia i se vor strepezi dinţii.”[4]
 Încăpăţânarea poporului în a persista să-L facă responsabil pe Dumnezeu de tot felul de pedepse închipuite trebuia aşadar corectată în vreun fel. Proorocul Iezechiel vine şi el ca să întărească această făgăduinţă, vine cu proorocia care spune că această interpretare greşită va dispărea odată ce evoluţia conştiinţei morale în popor îi va permite să accepte legea cea nouă, legea harului lui Hristos:
„ Pentru ce spuneţi voi în ţara lui Israel pilda aceasta şi ziceţi: «Părinţii au mâncat aguridă şi copiilor li s-au strepezit dinţii»? Precum este adevărat că Eu sunt viu, zice Domnul Dumnezeu, tot aşa este de adevărat că pe viitor nu se va mai grăi pilda aceasta lui Israel. Că iată toate sufletele sunt ale Mele; cum este al Meu sufletul tatălui, tot aşa şi sufletul fiului; sufletul care a greşit va muri.” [5]
Deşi aici s-a zis limpede şi s-a proorocit şi s-a făgăduit că pe viitor nici măcar nu se va mai vorbi despre această învăţătură greşită a transferului de responsabilitate a vinei de la o generaţie la alta, iată că „pucioşii” vin acum şi vorbesc din nou despre ea şi o relansează şi o teoretizează ca pe o mare descoperire divină şi ca pe o mare necesitate a „restabilirii dreptăţii lucrurilor”. Şi iată cum ei, deşi se pretind a fi „soli ai lui Dumnezeu”, nesocotesc cu nonşalanţă această făgăduinţă făcută de Dumnezeu, mărturisită de Sfânta Scriptură prin marele prooroc Iezechiel şi împlinită prin jertfa pe cruce a lui Hristos, urmată apoi de Învierea şi de Înălţarea Sa.
………………....
Anca Ionescu-Târgovişte
21 februarie 2019
…………………



[1]  www.noul-ierusalim.ro
[2] Ieş., 20: 5,6
[3] 4Regi, 14:6
[4] Ier. , 31:29,30
[5] Iez., 18: 2-4
 

Comentarii

Postări populare