512. Cât de “ortodoxă” este Biserica “Noul Ierusalim” de la Pucioasa?

Cookie-urile ne ajută să ne oferim serviciile. Dacă folosiți serviciile noastre, înseamnă că sunteți de acord să folosim cookie-uri.



512.  Cât de “ortodoxă” este Biserica “Noul Ierusalim” de la Pucioasa?


Mişcarea religioasă de la Pucioasa, autointitulată  "Biserica Noul Ierusalim", pretinde că este ortodoxă şi că primeşte, de mai bine de 60 de ani încoace, mesaje direct de la Dumnezeu.
La început, ea nu s-a autointitulat “biserică” şi nici n-a avut pretenţia aceasta. Cei care făceau act de prezenţă la această mişcare religioasă o considerau o “lucrare” a lui Dumnezeu în sânul Bisericii. De aceea, ei nu se depărtau niciodată de biserica satului sau de vreuna din slujbele sau ierurgiile acesteia. Dimpotrivă, cea considerată de ei “proorociţă” şi animatoare a “lucrării” (Virginia/ Verginica Tudorache) i-a îndemnat toată viaţa ei să nu se depărteze vreodată de Biserică, pentru că acolo este Ortodoxia (dreapta credinţă). Concomitent însă, unele dintre mesajele Verginicăi aveau deja în ele sâmburele schismei şi săpau fără voie chiar la temelia acelei Ortodoxii pe care reclama că o susţine. Însuşi faptul că mesajele propovăduiau un “alt Dumnezeu”, un “Dumnezeu care nu mai era universal, ci un “Dumnezeu de castă, pătimaş, inconsecvent şi imprevizibil, arată că de pe atunci se imprima “lucrării” o linie periculoasă.

Pentru a vedea cât de ortodoxă era “lucrarea” Verginicăi, vom trece în revistă câteva panseuri “teologice” ale “Dumnezeului” pe care ea Îl propovăduia la vremea aceea.

Dumnezeul Verginicăi” Se prezintă singur ca fiind pătruns prea mult şi prea profund de unele slăbiciuni omeneşti pe care nu se sfieşte să şi le etaleze ca pe nişte calităţi, deşi ele Îi erodează grav credibilitatea şi nobleţea. Printre acestea se regăsesc  lipsa de cumpătare la băutură şi deznădejdea pernicioasă, udată de lacrimi:

« O, tată, tată, sunt beat, tată! O, Maica Mea, sunt beat, M-am îmbătat, M-am îmbătat ca omul care bea vin! N-am băut cu ceaşca, nici cu cana, nici cu găleata, nici cu vadra, că aceste măsuri Îmi sunt prea mici, căci sunt fără măsură lacrimile pe care le-am băut. »[1] ( citat din mesajul Verginicăi din 16 mai 1965)

Alte slăbiciuni (greu de acceptat pentru un “Dumnezeu”) sunt răutatea însoţită de lipsa de cumpătare la mâncare. Şi acestea sunt prezentate laudativ, ca nişte calităţi, care vor submina insidios îndemnul lăuntric al unor creştini mai slabi duhovniceşte către bunătate şi către post:

« Fiilor, sunt mai rău decat lupul cand ii este foame. Mi-e foame, crestine, sunt plin de foame. Dă-Mi să mănânc. Mi-e foame, poporul Meu. Creştine, dă-Mi să mănânc ce este scris în legea Mea şi nu ce ai tu în legea ta! »[2]  (citat din mesajul Verginicăi din 14 ianuarie 1966)

Nici neputinţa şi nici răbdarea nu-I lipsesc, deşi tocmai atotputernicia şi îndelunga răbdare ar trebui să-I fie calităţi distinctive şi inconfundabile:

« Să nu vă duceţi la blocuri. Este piatră care se va sfărâma în curând. Nu mai poate Dumnezeu să rabde»[3]  (citat din mesajul Verginicăi din 7 ianuarie 1977)

Verginica propovăduieşte un “Dumnezeu” fricos, care Se teme de război şi Se foloseşte de oameni puternici, în spatele cărora Se ascunde şi Se simte ocrotit de furia duşmanilor:

« …Fiilor, voi veni iarăşi pe pământul acesta, dar nu-l veţi mai cunoaşte…Nu mai pot să mă pitesc după nimeni, că se dă la o parte şi Mă lasă. E vreme de război, tată, fiţi atenţi în această armată să nu cădeţi în mâna călăilor. »[4]  (citat din mesajul Verginicăi din 4 septembrie 1966)

“Lucrarea” Verginicăi a fost repede remarcată de toţi cei dinafara ei ca o “escrocherie”. Ei sunt consideraţi totuşi “credincioşi”, deci prin anii 1973-1974 “pucioşii” recunosc că “ortodoxia” încă se mai afla la aceia:

« …Poporul Meu, pentru tine sunt batjocorit şi sunt numit escroc. Aşa zic unii credincioşi, că voi sunteţi escroci şi lucrarea Mea. Cine zice asa? Toţi care nu sunt în acest loc. Pentru tine poporul Meu care nu asculţi cuvântul Meu, Mi-au pus nume de escroc…»[5]  (citat din mesajul Verginicăi din 21 aprilie 1974)

Dumnezeul Verginicăi” Se prezintă necunoscător al viitorului (deşi ar trebui să fie Atotştiutor) şi are incertitududini grave în ceea ce priveşte propria nemurire şi viaţa veşnică:

«  Poporul Meu, cand vine timpul să-ti zic: poporul Meu bun? Oi mai trăi să zic că sunteti numai buni? Oi mai fi langă voi ca să văd pe Maria si Marta si Lazăr, cel inviat din morti? Oi mai trăi langă voi? Ia spuneti. »[6]  (citat din mesajul Verginicăi din 29 aprilie 1974)

Dumnezeul Verginicăi” pare-se a avea grave tulburări de personalitate. Unele exerciţii de imaginaţie, cu puternice conotaţii de imoralitate şi deviaţionism sexual, sunt de-a dreptul şocante:

«  Dacă aş fi o domnişoară, toti M-aţi iubi, căci îşi lasă omul o casă de copii pentru o domnişoară şi pentru o femeie naturală. Nu am venit nici domnişoară, nici femeie, ci v-am spus cine sunt, şi nimeni nu face dragoste cu Mine. »[7]  (citat din mesajul Verginicăi din 19 octombrie 1975)

Dumnezeul Verginicăi” face şi primii paşi spre o nouă “ortodoxie”, o “ortodoxie” originală, în care se proclamă un război nemilos în care lupta nu mai este doar împotriva păcatelor, ci şi a păcătoşilor (iar păcătoşii nu se mai iartă, ci se pedepsesc prin împuşcare):

« …Fiilor, primul război care se va face întâi, e impotriva curviei şi al doilea împotriva beţiei". Pe unde se va afla curvă sau curvar se va împuşca. Si pe unde se va afla beţiv sau fabrică de alcool, se va împuşca. »[8]  (citat din mesajul Verginicăi din 27 august 1973)

După moartea Verginicăi, “lucrarea” a fost moştenită de sora ei, lelica Maria. Şi Maria a făcut ceva paşi în direcţia depărtării de învăţătura sănătoasă, cea ortodoxă. Spre exemplu, mila nu mai era un scop major al vieţuirii creştine, ci devenise un obiect de târguială ca la piaţă între “Dumnezeul” sectei şi supuşii Săi:

          «…Dacă nu ţi-e milă de o gâză, Eu cum să am milă de tine? Dar dacă e gâză otrăvitoare, care-ţi prăpădeşte munca ta, pe aceea ai voie să o omori. »[9]  (citat din mesajul lelicăi Maria din  22 decembrie 1987)

Depărtarea radicală şi brutală de Ortodoxie a sectei “ Noul Ierusalim” s-a făcut abia în timpul celei de-a treia “proorociţe”, al leliţei Mihaela, imediat după momentul în care B.O.R. şi-a limpezit şi oficializat poziţia, declarând public că la Pucioasa este vorba de o manifestare străină Ortodoxiei. Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în şedinţa sa de lucru din 22 ianuarie 1993, pe baza datelor pe care le deţinea la acea dată, a analizat fenomenul Pucioasa-Glodeni şi a declarat că (cităm) “acesta nu se înscrie în tradiţia Bisericii Ortodoxe, în ceea ce priveşte învăţătura de credinţă şi formele de manifestare ale vieţii religioase”.
Din acest moment, poziţia leliţei Mihaela şi implicit a adepţilor ei s-a radicalizat. Au apărut tendinţele centrifuge, s-au înmulţit învăţăturile deviante, uneori duse până la absurd, iar atitudinea faţă de B.O.R. s-a modificat radical, trecând de la toleranţă la atacuri directe, uneori furibunde.
Spre exemplu, prin anul 2011 duhurile pucioşeşti atacau frontal Biserica Ortodoxă Română şi slujbele ei, Ortodoxia şi Tradiţia ei, anunţând că de acum încolo mântuirea oamenilor nu mai vine prin jertfa lui Hristos şi prin lucrarea Duhului Sfânt, ci prin slujitorii sectei de la Pucioasa (aleşi din poporul pucios şi declaraţi peste noapte “preoţi pucioşi”), dar mai ales prin Liderii Pucioşi Mântuitori, care conduc autoritar secta şi care sunt proclamaţi ca fiind singurii care vor aduce salvarea omenirii:

« Biserica şi slujbele ei pentru noi sunt amestecate şi nu se mai suie la Tine pentru noi. Ortodoxia, mireasa Ta, şi-a rupt de tot cămăşuţa de botez. Numai în cer mai avem noi părinţi salvatori, şi iată câtă salvare ne-ai pregătit din mijlocul poporului Tău de azi pe pământ, cu slujitori aşezaţi la lucrul mântuirii cea pentru noi, cei adormiţi, şi aşteptând răscumpărarea noastră, Mântuitorule mare. »[10]  (citat din mesajul leliţei Mihaela din 08 mai 2011)

Paradoxal, “pucioşii” sunt încă (la modul teoretic) fii ai Bisericii Ortodoxe Române, pentru simplul motiv că au primit botezul într-una din bisericile (locaşurile de cult) aparţinând B.O.R., de la preoţi ortodocşi hirotoniţi în sânul B.O.R. şi slujitori activi ai B.O.R.. Practic însă, “pucioşii” au rejectat de bunăvoie şi nesiliţi de nimeni (dar înşelaţi amarnic de către liderii lor, cu promisiuni goale şi cu minciuni meşteşugite) filiaţia lor la Biserica Ortodoxă Română, rămânând într-o situaţie incertă, fără asistenţă religioasă stabilă şi validă, la bunul plac al liderilor “pucioşi” care în continuare le spală creierele şi îi manevrează ca pe frunzele bătute de vânt.
“Pucioşii” şi-au asumat singuri riscul de “deviere de la eclesiologia trinitară şi apostolică” prin opţiunea lor de a devia de la sinodalitate, atunci când au stabilit cu de la sine putere că Biserica “Noul Ierusalim” este (începând din 1992, când şi-a luat oficial acest nume), singura “Biserică adevărată” de pe pământ. Convinşi că de acum încolo ei pot să se descurce şi singuri, au ieşit din B.O.R. şi au devenit schismatici.
“Noul Ierusalim”, reprezentat de liderii “pucioşi” şi adepţii lor, este aşadar o sectă în primul rând pentru că nici măcar ei nu se mai recunosc a fi aparţinători ai bisericii pe care au părăsit-o (B.O.R.). De atunci încoace, deşi se străduiesc să cloneze cât mai bine Ortodoxia, “pucioşii” rămân pe mai departe o “sectă” pentru că:
- au un alt “Dumnezeu”, diferit de cel al creştinilor obişnuiţi. “Dumnezeul Pucios” este când neputincios, când se dă atotputernic; când e stăpân pe situaţie, când plânge, înecat în lacrimile neputinţei. Spre deosebire de Dumnezeul creştinilor, care este îndelung răbdător,  Dumnezeul de la Pucioasa” este răzbunător şi trece rapid la ameninţări josnice la adresa dezertorilor din “raiul” pucios.
- au adus învăţături noi, străine de biserica mamă.
- şi-au “făcut”  propria lor ierarhie, de “preoţi” şi “ierarhi” care sunt nişte falşi clerici, deoarece nu au primit niciodată hirotonia validă de la episcopi canonici.
- şi-au construit o nouă “Evanghelie”, alcătuită din mesaje inventate de liderii lor. Ei au introdus această “Evanghelie” în cultul zilnic şi slujesc după ea, ignorând cu bună ştiinţă cele lăsate de către apostolul Pavel, care a spus că  “orice altă Evanghelie, diferită de cea apostolică, va trebui să fie anatema.”
- pretind că au un alt Patriarh şi o altă ierarhie decât cea din B.O.R. şi că sunt conduşi de doi “prooroci” care se pretind a fi “purtători de Dumnezeu .

Da. Liderii pucioşi sunt “purtători de Dumnezeu”, dar nu sunt purtători ai Dumnezeului cel Atotputernic, ci sunt purtătorii “Dumnezeului” lor, creat de ei după chipul şi asemănarea lor: “Dumnezeul” ascuns şi neputincios de la Pucioasa.

………………
Anca Ionescu-Târgovişte
4 ianuarie 2017
…………………



[1] www.noul-ierusalim.ro
[2] Ibid.
[3] Ibid.
[4] Ibid.
[5] Ibid.
[6] Ibid.
[7] Ibid.
[8] Ibid.
[9] Ibid.
[10] Ibid.
 

Comentarii