496. „Dumnezeul Pucioasei” a uitat puţin istoria




           
Aducând vorba despre calendarul creştin, liderii „pucioşi” reîncălzesc o temă pe care au folosit-o şi cu alte ocazii ca să-şi evidenţieze supremaţia „Bisericii” lor, zisă şi „Biserica Noul Ierusalim”, faţă de Biserica Ortodoxă Română. Ei pretind că reforma calendarului a adus cu ea o inacceptabilă mutare a zilelor de cinstire a sfinţilor. Comit însă o eroare fundamentală, pe care o atribuie „Dumnezeului” lor, atunci când afirmă (din amintiri, probabil) că anul în care s-a produs reforma calendarului în B.O.R. este ...1923!!:
« În ziua aceasta de praznic sfânt am pe trâmbița Mea Verginica lângă Mine, iar sfinții prăznuiesc între ei și ea ziua ei de naștere pe pământ, în anul când vrăjmașii bisericii au hotărât prin trădare să dea de la locul lor sărbătorile sfinților, și le-au mutat, scoțând zile din calendarul creștin în anul 1923, când s-a născut Verginica, pe care am făcut-o trâmbiță a Mea apoi, și de atunci neamul român nu mai sărbătorește la vremea lor, la locul lor din calendarul străbun zilele de serbare a sfinților. »[1] (citat din mesajul leliţei Mihaela din  9 iunie 2016)
Oare aşa să fie? În realitate, îndeptarea calendarului religios a avut loc la finele anului 1924, în timp ce reforma civilă a calendarului fusese adoptată în România încă din anul 1919. În martie 1919, guvernul de la București a emis un Decret-lege, prin care era adoptat calendarul gregorian. Ziua de 1 aprilie 1919 devenea 14 aprilie 1919, dar Sinodul B.O.R. a tergiversat până la sfârşitul anului 1924 adoptarea noului calendar în viaţa bisericească:
În 1919, reforma calendarului s-a produs pe cale administrativă, prin decret. Sfântul Sinod a refuzat să adopte noua datare a zilelor anului până în 1924. Astfel, cinci ani au curs în paralel un „timp laic" și altul al bisericii.[2]

Deci...cinci ani, măsurând de la anul 1919, înseamnă chiar anul 1924. Iată deci că nu în 1923, ci în 1924 a fost acceptat noul calendar de către Biserica românească. Dar, unii creştini nu au înţeles atunci necesitatea acestei adaptări la realitatea astronomică a măsurării timpului şi au preferat schisma:

 Biserica Ortodoxă Română a trecut la noul calendar anul următor, în octombrie 1924. Cu toate acestea, mai mulţi ierarhi nu au acceptat schimbarea calendarului bisericesc şi au hotărât să se desprindă de Biserica oficială, continuând să urmeze calendarul iulian. Ei au înfiinţat Biserica Ortodoxă de Stil Vechi.”[3]

Aşadar, cu toate că există o “Biserică Ortodoxă de Stil Vechi”, liderii “pucioşi” o ignoră în mod programatic. Ei se prefac că nici n-au auzit de ea, în loc să o recunoască şi să o laude că a păstrat calendarul cel vechi, dacă e atât de însemnat acest calendar în actul mântuirii oamenilor.

Dar nu numai B.O.R., ci şi alte biserici ortodoxe au făcut aceeaşi îndreptare a calendarului în anul 1924, şi nu în 1923. Iată ce zicea părintele Cleopa despre acest subiect:

Astfel, în anul 1924, la 10 martie, a îndreptat calendarul Patriarhia ecumenică de Constantinopol şi Biserica Greciei. Apoi, pe rând, Patriarhia Alexandriei, Patriarhia Antiohiei şi în anul 1924, în octombrie, a îndreptat calendarul şi Biserica noastră Ortodoxă Română, socotind ziua de 1 octombrie drept 14 octombrie, sărind peste cele 13 zile cu care rămăsese în urmă calendarul Iulian.”[4]

Există şi alte mărturii care confirmă că anul îndreptării calendarului în biserica românească este 1924 şi nu 1923:

Calendarul iulian sau pe stil vechi este decalat cu 13 zile faţă de calendarul oficial. Biserica Ortodoxă Română a trecut la noul calendar pe 1 octombrie 1924. [5]

Poate că liderii “pucioşi” se vor apăra zicând: “Dar noi nu vorbeam aici despre B.O.R., ci despre Biserica Ortodoxă Universală şi despre Sinodul ei pan-ortodox din 1923, cel care a stabilit îndreptarea calendarului. Deci, este corectă folosirea anului 1923 ca reper al schimbării calendarului strămoşesc”.

Să vedem cât de corectă este.
În primul rând că în 1923 nu a fost un sinod, ci o conferinţă care “a discutat” şi “a dat recomandări” orientative, nicidecum ultimative. Dacă ar fi fost un mare Sinod şi ar fi fost luate nişte măsuri ultimative, probabil că toate Bisericile s-ar fi conformat întocmai. Ca dovadă, nu toate Bisericile au adoptat noul calendar; iar cele care l-au adoptat, au făcut-o la date diferite, prin hotărâri unilaterale şi autonome:
 Astfel, cinci ani au curs în paralel un „timp laic” și altul al bisericii. În 1923, Conferința pan-ortodoxă de la Constantinopol a discutat despre adoptarea reformei calendarului și de biserica Răsăritului. [...] Astfel, bisericile din România, Grecia, Bulgaria, Patriarhiile din Constantinopol, Alexandria și Antiohia au acceptat noul calendar, în vreme ce Biserica Ortodoxă Rusă, Sârbă, Sf. Munte Athos și Patriarhia Ierusalimului au rămas fidele stilului vechi.[6]
În al doilea rând, “pucioşii” singuri recunosc faptul că se refereau la “neamul român” şi la “calendarul străbun” atunci când se raportau la imaginarul 1923, anul faţă de care folosesc expresia “de atunci”:
[...] sărbătorile sfinților, și le-au mutat, scoțând zile din calendarul creștin în anul 1923, [...] și de atunci neamul român nu mai sărbătorește la vremea lor, la locul lor din calendarul străbun zilele de serbare a sfinților. »[7] (citat din mesajul leliţei Mihaela din  9 iunie 2016)
Dimpotrivă, neamul român a mai sărbătorit sfinţii în tot anul 1923 şi în primele nouă luni ale anului 1924, tot după calendarul cel vechi. Abia de la 1(14) octombrie lucrurile s-au schimbat.
În al treilea rând... când pretinzi că L-ai avut ca sursă pe Dumnezeu Atotştiutorul, de la care ai primit nişte repere istorice, te aştepţi ca aceste repere să fie de o acurateţe ireproşabilă. Altminteri... ori n-ai auzit bine, ori sursa informaţiilor primite este alta decât ai avut impresia că este.
Ori... „Dumnezeul” invocat de „pucioşi” să fi uitat puţin, doar puţin, istoria?
…………………
Anca Ionescu-Târgovişte
11 iunie 2016
…………………





[1] www.noul-ierusalim.ro
[2] http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/reforma-calendarului-adus-schisma-n-biserica-ortodox
[3] http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Adoptarea_calendarului_gregorian#Adoptarea_de_c.C4.83tre_BOR
[4] http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/25stilvn.htm
[5] http://credinta-dreapta.blogspot.ro/2015/08/calendarul-gregorian-vs-calendarul.html
[6] http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/10/20/reforma-calendarului-schisma-bor/
[7] www.noul-ierusalim.ro

Comentarii

Postări populare