488. Liderii “pucioşi” propovăduiesc ignoranţa ca “suport al înţelepciunii”



Noi inovaţii doctrinare ies pe bandă rulantă din laboratoarele de exerciţii spiritiste ale sectei “Noul Ierusalim” de la Pucioasa. Cea mai nouă “învăţătură” pretinde că “Domnul” Pucioasei sancţionează cu severitate multa-cunoaştere, ca fiind o stavilă de netrecut în dobândirea înţelepciunii. Chipurile, cel care ştie multe nu poate fi înţelept, tocmai pentru că ştie atâtea, în timp ce acela care are cunoştinţe puţine are în schimb minte multă, care vine cumva ca o compensaţie a inculturii lui. În mod inevitabil, o erudiţie ieşită din comun ar aduce cu sine în mod obligatoriu o îngâmfare pentru acei oameni care se cred a-multe-ştiutori :
« O, iată ce vă învăț, fiilor, iar voi să împliniți cu umilință învățătura Mea. Căutați să vă doriți să nu știți multe. Numai așa veți putea fi înțelepți, fiindcă înțelepciunea este aceea care stă de strajă în om pentru ceea ce trebuie să cunoască el și să știe și cât să știe. Cine-și adună multe în minte acela nu este om înțelept pentru Dumnezeu, căci Eu locuiesc întru smerenia omului și îl iubesc pe cel smerit și Mă înalț întru el, și știe el de la Mine ceea ce trebuie să știe și cât să știe și unde să pună hotar pentru cunoaștere, iar altfel se îngâmfă omul și nu mai locuiește în el înțelepciunea smereniei, care nu primește orice în casa inimii omului. » [1]  (Citat din mesajul Mihaelei din 21 februarie 2016)

Noi ştim însă din Biblie că, măcar în ceea ce priveşte apostolii, lucrurile nu stau chiar aşa. Ce-i drept, au fost şi unii apostoli analfabeţi, dar au fost şi apostoli instruiţi, cum ar fi Sfântul Apostol Pavel, care nu poate fi nicidecum bănuit de lipsă de smerenie, ba dimpotrivă. De asemenea, mulţi dintre sfinţii părinţi, cum ar fi Sfântul Ioan Gură de Aur sau Sfântul Grigorie Teologul, au putut fi concomitent şi încărcaţi de multa-cunoaştere, şi desăvârşiţi dascăli şi semănători ai înţelepciunii.
Dar ce să însemne această poruncă ciudată pe care o lansează acum pucioşii, “...să nu ştiţi multe ”? Înseamnă oare să fim ignoranţi, să ştim puţine, sau să nu ştim nimic? Şi care lucrare este de la Duhul Sfânt: a şti multe, sau a şti puţine? A fi ignorant, sau a fi a-multe-ştiutor? Sau, altfel spus, cum ne învaţă Sfânta Scriptură: să ştim multe sau să ştim puţine?
Iată cum ne învaţă: nici multe, nici puţine, ci pe toate e bine să le ştim:
  “Iar voi, ungere aveţi de la Cel Sfânt şi ştiţi toate.” (1Ioan, 2,20)
Şi odată ce le ştim pe toate, să alegem dintre ele pe cele bune şi să le făptuim:
  “Când ştiţi acestea, fericiţi sunteţi dacă le veţi face.” (Ioan, 13,17)
Sfântul Apostol Pavel include orice ştiinţă şi cunoaşterea tuturor tainelor într-o listă de însuşiri bune şi lăudabile, care include darul proorociei şi credinţa, dar toate sunt depăşite de dragoste:
  Şi de aş avea darul proorociei şi tainele toate le-aş cunoaşte şi orice ştiinţă, şi de aş avea atâta credinţă încât să mut şi munţii, iar dragoste nu am, nimic nu sunt. ” (I Cor., 13,2)
În Cartea înţelepciunii lui Isus, fiul lui Sirah (Eclesiasticul), Scriptura dovedeşte că ştiinţa este un dar de la Dumnezeu lăsat oamenilor, pentru ca aceştia să-L slăvească pe El cu mai multă determinare şi putere:
“Şi El a dat oamenilor ştiinţă, ca să Se mărească întru leacurile Sale cele minunate.” (Sir., 38,6)
Nu numai ştiinţa, dar şi înţelepciunea, dreapta înţelegere, pacea, sănătatea, sunt daruri de la Dumnezeu  şi odrăslesc unele din altele:
  “Cununa înţelepciunii este temerea de Domnul, care odrăsleşte pace şi sănătate nevătămată; dar şi una şi alta sunt daruri de la Dumnezeu, Care revarsă cinste peste cei care Îl iubesc pe Dânsul. El a văzut-o şi a măsurat-o; ştiinţă şi înţeleaptă înţelegere ca ploaia a revărsat şi a înălţat mărirea celor ce o stăpânesc pe dânsa.” (Sir., 1,17-18)
În aceeaşi carte din Sfânta Scriptură ni se spune că ştiinţa este apanajul celui înţelept, în timp ce nebunul va risipi orice dram de ştiinţă:
  “Inima nebunului este ca un vas spart şi nici o ştiinţă nu va ţine.” (Sir., 21,15)
Liderii “pucioşi” pretind nu numai că multa cunoaştere este incompatibilă cu înţelepciunea şi smerenia, dar şi că ea aduce îngâmfare şi îndrăzneală arogantă:
« O, de ce cad de la Mine cei ce cad, fiilor? Cad din pricina semeției lor față în față cu cei smeriți, care au curat în casa inimii lor, și n-au adunătură care să Mă scoată din ei. Iată-i pe cei ce au citit mult, chiar și multe cărți duhovnicești, căci ei se îngâmfă apoi, dar uită că odată cu cititul atâtor cunoștințe ei rămân mult datori pentru cele înalte în ei. » [2]  (Citat din mesajul Mihaelei din 21 februarie 2016)
Dimpotrivă, Scriptura ne arată că măsura cunoaşterii este importantă, căci puţina ştiinţă poate aduce nebunie şi neînfrânare, în timp ce multa ştiinţă aduce cu sine nu numai înţelepciune, ci şi noi însuşiri bune, printre care duhul prevederii care atrage sfiiciunea faţă de învăţători străini:
  “Piciorul nebunului grabnic este în casă; iar omul care are multă ştiinţă se va sfii de întâlnirea cu oricine.” (Sir., 21,24)
Deşi liderii “pucioşi” pretind că între multa ştiinţă şi înţelepciune ar fi o incompatibilitate funciară şi de nesurmontat, Biblia ne spune că dimpotrivă, una este condiţionată de cealaltă şi reciproc, iar amândouă sunt bune şi de dorit pentru om:
  “Şi de pofteşte cineva să aibă ştiinţă întinsă, înţelepciunea ştie cele trecute şi întrezăreşte cele viitoare, ea ştie întorsăturile cuvintelor şi dezlegările întrebărilor; ea cunoaşte de mai înainte semnele şi minunile şi întâmplările vremurilor şi ale sutelor de ani.” (Solomon, 8,8)
Culmea este că liderii “pucioşi”, în foamea lor neostoită după inovaţii după ureche, nu se opresc aici. Ei extrapolează greşeala lui Adam (care constă în încălcarea unei porunci, obiectul încălcării şi consecinţele ei fiind subsidiare), pretinzând că efectul (cunoaşterea binelui şi a răului) încălcării poruncii este mai important decât încălcarea în sine, şi că el permanentizează cauza (porunca de interdicţie), chiar dacă acum lipseşte obiectul încălcării poruncii (adică fapta de a mânca din rodul oprit): urmaşii lui Adam ar trebui cumva să stea sub incidenţa unei noi interdicţii (care vizează cunoaşterea binelui şi răului), deşi nu mai există nici obiectul, şi nici cauza nu mai există. Raţionamentele lor şchioape merg atât de departe, încât găsesc că ignoranţa programatică îşi are principalul avantaj tocmai în protecţia pe care o oferă necunoaşterea. Cu alte cuvinte, necunoscând o lege a lui Dumnezeu, creştinului nici nu i se poate imputa faptul că a încălcat-o. Sau, necunoscând o păţanie rea, relatată ca un avertisment de către sfinţii părinţi, nici nu i se poate imputa faptul că a trecut şi el, ca un gură-cască, prin aceeaşi păţanie. Altfel spus, e bine să nu ştii nimic, pentru că aceluia care ştie mult, i se va cere mult, iar celui care nu ştie nimic, nu i se va cere nimic. De unde şi tentaţia firească a pucioşilor de a răstălmăci obiceiurile creştineşti, adică a nu mai citi nici măcar Biblia cu poruncile ei, nici scrierile sfinţilor părinţi, nici orice altceva care le-ar creea oarecari datorii, sau responsabilităţi, sau preocupări de împliniri, sau niscaiva îndemnuri la priveghere:
« O, dacă nu poate omul să facă mult, nu trebuie unul ca acela să caute să știe mult, ca nu cumva să pățească el ca și Adam după ce a vrut să aibă cunoaștere multă. Când cel credincios îi citește pe sfinți cu viața lor, rămâne dator cu smerenia și cu rugăciunea și cu credință ca a sfinților, la fel și cu statornicia, și iată câtă datorie își strânge cel ce-și strânge cunoaștere. » [3]  (Citat din mesajul Mihaelei din 21 februarie 2016)

În final, ca o încununare a răstălmăcirilor pe acest subiect, se ajunge repede şi la un paradox al (i)logicii: Cel care ştie multe nu mai poate împlini ce i-a cerut lui “Dumnezeul” Pucioasei (să dorească să nu ştie multe) şi aşa îşi pierde umilinţa; pierzându-şi umilinţa, capătă îndrăzneală, capătă îngâmfare, căci omul a-multe-cunoscător şi lipsit de umilinţă este lăudăros şi îndrăzneţ, căutând să se arate celorlalţi şi să se îngâmfe cu cunoştinţele lui; căpătând îndrăzneală şi semeţie şi arătându-se celorlalţi, totuşi... se ascunde de ei (!!??) ; ascunzându-se de semenii săi, se intimidează şi se înroşeşte şi se umileşte şi aşa îşi redobândeşte umilinţa pierdută; umilindu-se îşi dă seama că ştie că nu ştie nimic, tocmai el, cel care ştie multe  și care nu poate cu Dumnezeu, căci se ascunde de ruşine pentru câte ştie că nu ştie
« O, dacă omul nu poate ca Mine, nici Eu nu pot ca el, căci lucrarea Mea este umilința și este lumina, iar omul se ascunde, și se intimidează cel ce se ascunde și nu poate cu Dumnezeu, căci se ascunde. » [4]  (Citat din mesajul Mihaelei din 21 februarie 2016)
Cu o asemenea logică, e lesne de înţeles de ce le-a trebuit mai bine de 60 de ani pucioşilor ca să ajungă aici: la momentul adevărului, în care se demonstrează savant şi emfatic şi fără pic de timiditate cum albul este negru, şi invers. Chiar şi straiele fals-“monahiceşti” pe care le-au purtat pucioşii-imitatori de călugări  în aceşti 60 de ani (când albe, când negre; când negre, când albe) dovedesc cu prisosinţă acest lucru.

…………………
Anca Ionescu-Târgovişte
27 februarie 2016
…………………



[1] www.noul-ierusalim.ro
[2] Ibid.
[3] Ibid.
[4] Ibid.

Comentarii

Postări populare