446. Un articol elogios la adresa lui Marian Zidaru
Ziarul “22” a publicat în paginile sale
un articol intitulat “Discurs vizual şi convingeri spirituale”
(autor: Valentina Iancu) care elogiază mesajul şi impresiunea exponatelor
artistice care au alcătuit o expoziţie
personală a lui Marian Zidaru, găzduită în primăvara acestui an de Galeria
H’Art din București. Titlul articolului este sugestiv şi
sintetizează câştigul spiritual al celor care au avut şansa de a vizita această
expoziţie: artistul Zidaru reuşeşte din
nou să vorbească fără cuvinte, prin exponatele sale, mai convingător
decât oricare dintre interviurile sau prestaţiile sale oratorice din trecut,
reuşind să convingă asupra unei spiritualităţi originale pe care el o
experimentează astăzi prin artă. La rândul ei, expoziţia avea şi ea o denumire
inspirată: “Victima”, sugerând pacă
avatarurile prin care autorul însuşi a trecut în ultimii douăzeci şi ceva de
ani, reuşind să renască din propria cenuşă asemenea păsării Phoenix . Zidaru este în acest sens un
victorios, reuşind să se desprindă la limită de o tutelă apăsătoare a liderilor
“pucioşi”, care i-au marcat într-un mod restrictiv şi dictatorial aspiraţiile
spre o gândire liberă şi o conduită independentă. El a reuşit in extremis să se delimiteze de statutul
de victimă a propriei sale condescendenţe faţă de un tandem de înşelători
dibaci, autointitulaţi “proorocii de la Pucioasa”, şi să se înscrie pe o
traiectorie eliberatoare. Este ceea ce remarcă şi autoarea articolului,
subliniind că experienţa episodică a soţilor Zidaru în compania sectei “Noul Ierusalim” de la Pucioasa este acum
o amintire tristă, dureroasă şi neplăcută, destrămată în trecut, iar evadarea
lor din “raiul de la Pucioasa” este percepută ca o adevărată “disidenţă” faţă
de structurile rigide, pseudoeclesiale, ale sectei care se disimulează de ani
buni într-o clonă a B.O.R.:
“Dubla disidență, atât față
de BOR, cât și față de Noul Ierusalim, transpare în interpretarea
pe care Zidaru o dă subiectelor abordate. Se regăsesc în expoziție critici la
adresa războaielor (Arc de triumf), a fariseismului credinței
instituționalizate (Amenințare, 33 de cupole), denunțarea unor practici
păgâne, precum sacrificiul animalelor (Crăciun însângerat) sau chestionări
ale mitologiei condamnării copiilor nebotezați la o eternitate în iad (Scoaterea
din iad a unui prunc avortat) etc.” [1]
Autoarea
articolului evidenţiază aşadar caracterul militant, mobilizator, pe care
artistul îl sugerează ca fiind necesar împotriva unor tare care aduc atingere nu
numai individului izolat, ci societăţii întregi şi chiar a planetei:
“Lucrările lui Marian Zidaru
ascund adesea semnale de alarmă la injustițiile prezente în lume.” [2]
Cu războaiele nu te joci, chiar dacă unii
iresponsabili văd în războaie instrumente impersonale de reglare a unor
inechităţi reale sau închipuite. Cu credinţa nu trebuie să cochetezi cu
uşurătate, din poziţia de simpatizant al unor promisiuni viitoare, vag
optimiste, ignorând avertismentele biblice şi ale sfinţilor părinţi din
vechime. Cu mecanismele vieţii nu trebuie să te arăţi superficial sau nepăsător
sau, mai rău, îndrăzneţ fără măsură, fără a risca grave tulburări ale
echilibrului fiinţial. Peste toate acestea, împlinirea individului vine dintr-o
echilibrare a propriilor coordonate de gândire şi o armonizare a lor cu morala
divină, precum şi descoperirea adevăratelor însuşiri ale lui Dumnezeu – acelea
de Proniator şi Mântuitor şi nicidecum de arbitru insensibil al suferinţei şi a
morţii:
„Tematica artei sale este inspirată de un
sentiment sacru permanent și reprezintă expresia omului împlinit prin propria
înțelegere asupra divinității. Chestionarea dogmei creștin-ortodoxe și
construcția unei identități spirituale bazată pe căutarea unei credințe
apriorice, care intersectează adesea idei și practici iudeo-creștine originare,
a dus la formularea unei filosofii preocupate de lumină și înviere, nu de
pedeapsă și moarte.” [3]
La Marian Zidaru,
esenţial este ca arta sa să se armonizeze cu viaţa, iar viaţa nu se poate
concepe ca fiind despărţită de Cel care este izvorul ei. De aceea, în mod
firesc, Marian Zidaru evoluează implacabil şi inevitabil de la temă (care, aşa cum singur mărturiseşte,
a rămas aceeaşi: puritatea spirituală)
la concept,
care este filonul vieţii, contactul autentic cu divinitatea. Chiar dacă Zidaru
este în continuare în căutarea acestui concept, experienţele sale anterioare eşuate
se constituie ca un câştig, nicidecum ca o pierdere. Autoarea articolului
subliniază excelent starea de emulaţie a artistului cu propriile sale
personalizări anterioare, avataruri din care el a întrupat (intersectându-le cu
natura şi detaşându-le de orice dogmă plăsmuită de om) lumi onirice paralele
prin care dorea să-şi definească propria sa credinţă:
„Marian Zidaru este un
artist preocupat de acuratețea formulării unui discurs vizual potrivit
convingerilor sale spirituale. Articulează un sistem metafizic care se depărtează
vizibil de dogmă și implicit de canoanele de reprezentare. Pentru Marian Zidaru, „adevărata
credință nu are un nume, este făcută pentru toată lumea și se raportează la
relația directă dintre tine și Dumnezeu, având ca punct de întâlnire natura“.”[4]
Concluzia articolului este
stenică şi, totodată, provocatoare. Se formulează o invitaţie voalată, pentru
orice conştiinţă liberă, de a face un efort de înţelegere a “utopiei” lui
Marian Zidaru, căci ea are un potenţial real de a ascunde în profunzimi reţeta
descoperirii sacrului prin unghere nebănuite şi neştiute ale cunoaşterii
universale:
“Utopia imaginată de Zidaru
este o lume deschisă oricui are disponibilitatea să primească revelația
sacrului, iar mesajul pe care îl transmite către umanitate este o
transgresiune a religiei spre ceea ce consideră a fi spiritualitate pură.”[5]
…………………
Anca Ionescu-Târgovişte
26 iulie 2014
…………………
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Coment.