8. Moralitatea originală de la NIP

 
8.  Moralitatea originală de la NIP

Secta “Noul Ierusalim” de la Pucioasa (NIP) este cunoscută mai nou şi prin cazul de adulter (sau mai degrabă, poligamie) de la Coşereni, care aruncă o lumină neaşteptată asupra moralităţii "originale" instaurată la NIP, odată cu inovaţia numită "obşte". Obştea este o modalitate de a îmbina unele cerinţe monahale, dorite şi mult trâmbiţate de ideologia NIP, cu refuzul categoric şi încrâncenat al liderilor sectei de a accepta ascultarea canonică faţă de episcopul locului. Denumite şi "chiticele", obştile s-au dorit a fi un fel de chibuţuri româneşti în care se practică o parodie de comunism creştin, la scară redusă şi stângaci calchiată. Mai multe persoane, nemulţumite de propriile neîmpliniri creştineşti, după ce au renunţat la toate legăturile cu rudele şi cu "lumea", dar şi la bunurile materiale, pe care  le-au lichidat (iar banii i-au adus la picioarele liderilor NIP , aşa cum se proceda pe vremea lui Anania şi a Safirei, dar cu riscuri substanţial mai mici, deoarece “sfinţii” lideri pucioşi n-au fost  niciodată în stare să facă vreo minune, ca Sfântul Petru), s-au adunat în casa unei "gazde", formând o “obşte”, adică  o sucursală a NIP. Împreună trăiesc, împreună muncesc, împreună se roagă, împreună mănâncă, împreună se culcă, pentru că aşa se roagă ei în fiecare seară: "Cu pace împreună ne vom culca, că Tu întru nădejde ne-ai aşezat". Acesta este terenul propice pe care s-a putut întâmpla "necazul de la Coşereni". Or mai fi fost niscaiva necazuri din acestea şi prin alte obşti pucioşeşti, Dumnezeu le mai ştie! Cert este că liderii sectei NIP  urmăresc cu însutită grijă deturnarea atenţiei oricărui curios de la acest subiect, îndată ce ei forţează insistent   promovarea unui mare neadevăr despre principalele două “obşti” ale Noului Ierusalim: “Noul Ierusalim” de la Pucioasa (NIP) şi “Noul Ierusalim” de la Târgovişte (NIT). Şi anume, ei pretind că “obştile nu sunt mixte”: "la Pucioasa locuiesc numai băieţii, iar la Târgovişte numai fetele". Despre aceste obşti însă, NIP şi NIT, toţi sătenii din Glodeni-Vale (de lângă Pucioasa) şi cei din Valea Voievozilor (de lângă Târgovişte) pot da oricând mărturie, îndată ce nu numai ele, dar şi restul  obştilor” cunoscute, sunt în majoritate mixte. Până la urmă, nici n-ar fi un rău în asta, dacă s-ar putea păstra măsura în toate aspectele văzute şi nevăzute ale traiului în comun, dar de ce se ascunde adevărul? Pentru a se evita orice rea bănuială? Când răul se săvârşeşte, el tot va ieşi ca undelemnul la suprafaţa apei.
Un alt caz de imoralitate este divorţul civil al lui Nicolae Nedelcu, dar mai ales consecinţele lui, dintre care cea mai însemnată este îndârjirea cu care se ascunde statutul lui de "preot divorţat". Indirect, toţi creştinii sunt minţiţi, sugerându-li-se la modul implicit să observe şi să respecte statutul de “feciorelnic” al lui Nicuşor. Nu mai puţin gravă este însă şi abandonarea nepăsătoare şi apoi surghiunirea soţiei şi a propriului său copil, o fetiţă minoră, pe care nu numai că n-o mai vede de atunci decât o dată pe an, dar nici despre instrucţia ei şcolară nu s-a interesat. Este inexplicabil cum au reuşit liderii acestei secte să tăinuiască atâţia ani aceste grave fapte penale (divorţ viciat de mărturii false, sechestrare de persoane, privare de libertate, împiedicarea deliberată a copiilor de dreptul de a învăţa carte, etc.), fapte care ar fi trebuit de mult să atragă sesizarea din oficiu a autorităţilor civile şi penale. Oare de ce nimeni nu a avut curajul să dezvăluie falsul în declaraţii publice al lui Nicolae Nedelcu? Cum a reuşit el să păcălească instanţa, îndată ce avea un copil minor? Este de presupus că dacă la înfăţişările de rigoare nu s-a prezentat soţia niciodată, apoi copila minoră nici atât, căci nu putea să se prezinte singură, fără mama ei. Suntem nevoiţi să deducem de aici că Nicolae Nedelcu a declarat în instanţă la divorţ că nu are nici un copil, aceasta fiind cea mai plauzibilă variantă. Altminteri, instanţa s-ar fi sesizat şi ar fi oprit divorţul, până ce ar fi fost consultată şi voinţa copilului, şi apoi luată în seamă. Dacă a fost aşa (ceea ce deducem deocamdată prin raţionament), înseamnă că asta a făcut-o doar ca să meargă procedura divorţului mai neted şi mai rapid; altminteri, copilul trebuia adus la audiere  în instanţă ca să se pronunţe la care dintre părinţi vrea să rămână, şi atunci divorţul fraudulos ar fi fost descoperit, inclusiv de către soţia lui. Dar aşa, biata femeie a fost divorţată fără voie şi fără măcar să-şi închipuie. Poate că nici azi nu ştie că e divorţată.
Dacă procedura divorţului era atât de necesară ca să ridice nivelul calitativ pentru viitoarea prestaţie "preoţească" a celor doi candidaţi căsătoriţi, de ce nu s-a aplicat ea mutatis mutandis şi lui Spiridon Şerban? Foarte simplu: nu pentru că acest Spiridon ar fi un cine ştie ce mare caracter, capabil de împotrivire, adică să fie el în stare să ţină piept presiunilor de buldozer ale  Mihaelei Tărcuţă, ci pentru că motivul real al divorţului fraudulos al lui Nicolae Nedelcu era cu totul şi cu totul altul: "eliberarea" lui Nicolae de orice obligaţii familiale (inclusiv de pensia alimentară, pe care nici n-a mai plătit-o vreodată!), ca să fie el disponibil 100% pentru Mihaela. Pe Spiridon nu l-a mai divorţat Mihaela, căci n-avea ce să facă cu el: Nicuşor-Nicuşiţă-Nicolae Nedelcu îi era de ajuns. Imediat s-a văzut că a fost aşa, căci şi-a lăsat şi ea soţul (fără acte de divorţ, de data aceasta), pe Emilian Tărcuţă, şi s-a mutat în aceeaşi chilie cu Nicuşiţă. Trai, nineacă! Asta era "adevărata" viaţă de mănăstire de la NIP, pentru cei care îşi mai închipuie că acolo plouă cu flori de măr şi deasupra roiesc coruri de îngeri.
După ce şi-au abandonat fiecare în parte soţul, respectiv soţia,  faţă de care erau legaţi cu jurământ veşnic în faţa Sfântului Altar al bisericii ortodoxe, Mihaela  şi Nicuşiţă-Nicuşor au alcătuit un cuplu de nedespărţit. Nepăsători(amândoi) la scandalul public şi la disperarea soţului (ea) respectiv soţiei şi fetiţei (el), pe care i-au abandonat fără scrupule (soţia şi fetiţa lui Nicuşor- Nicuşiţă fiind plasate cu domiciliu forţat la o creştină din comuna Valea Lungă, aflată undeva într-o văgăună de munte), cuplul se afişează de atunci încoace fără jenă în cele mai tandre poziţii, de parcă ar fi  doi amorezi tomnateci şi lunateci, alegând cu tupeu soluţia de a dormi sistematic, de ani de zile, în aceeaşi cameră, deşi nu sunt (re)căsătoriţi. Drept este că ei dorm în paturi diferite, iar de câţiva ani încoace l-au luat cu ei în cameră şi pe Gigel, un tinerel mai isteţ, ca să pozeze de “martor” al neprihănirii lor; şi astfel, prin prezenţa lui, să le închidă gura acelora care ar îndrăzni să-i acuze de desfrânare.  Dar un copilandru, pe nume Marian, care de curiozitate i-a spionat pe gaura cheii când erau doar ei singuri, n-a avut curajul să spună ce-a văzut, iar la insistenţele unora a spus doar atât, că "ei se iubesc foarte mult". Ce să ştie bietul copil, din tainele vieţii de adult! Mai mult, cei doi lideri “pucioşi” şi-au comandat în ultima vreme un microbuz alb, nou-nouţ, marca Peugeot, pe care ei îl numesc, chipurile, " biserică pe roţi ", în care să facă ei doi, singuri-singurei, Sfânta Liturghie, în nopţile cu lună. În acest microbuz ei au mai comandat să le fie montate două paturi speciale din lemn de brad doar pentru ei doi, ca să-şi poată odihni oasele, atunci când sunt plecaţi împreună amândoi în voiaje pastorale mai lungi. Gurile rele spun că microbuzul (la care numai Nicuşor are cheia) ar putea servi şi de ascunzătoare pentru lichidităţile în valută forte, adunate şi păstrate pentru zile negre de către cei doi aventurieri, căci ei simt că se apropie ziua când vor trebui să dea socoteală de toate matrapazlâcurile în faţa legii, a oamenilor şi a lui Dumnezeu, şi atunci, de frică să nu-i omoare oamenii cu pietre, se vor sui în Peugeot şi vor şterge putina în mare grabă. Unii creştini mai vechi şi mai hârşiţi presupun însă că dintre cei doi "Fraţi", unul dintre ei, cel mai isteţ, când va vedea că "se scufundă corabia",  va fugi singur cu maşina şi cu lichidităţile şi se va adăposti pe la vreo vădană tinerică de prin Bucureştii Noi (care cică îl tot aşteaptă cu stoicism, şi cu care se zice că mai schimbă el şi acum  SMS-uri pe furiş, ca s-o ţină mereu “caldă”),  lăsându-l pe celălalt mai fleţ, cu ochii în soare. Bârfe, speculaţii ieftine, răutăţi omeneşti(?).
Aceşti doi manipulatori de conştiinţe s-au propulsat singuri în fruntea "credincioşilor" de la NIP, dând “din pinteni şi din coate” şi strivind fără milă orice opoziţie şi orice murmur care s-au ivit printre ceilalţi creştini. Supranumiţi de unii creştini din opoziţie "Fraţii Siamezi", sau “Fraţii Corsicani”, dar de ceilalţi mai creduli fiind consideraţi "Cei Doi Fii Unşi" (cu toate alifiile, desigur), ei pot fi văzuţi mereu împreună, amestecându-se în toate treburile “obştii” de al Pucioasa (dar şi la obştea de la Târgovişte”, şi la obştea de la Fundeni, şi toate în celelalte obşti, asupra cărora păstrează controlul absolut, la amănunt) şi dând "indicăţii" ca doi “ceauşeşti”, dar cel mai adesea pufnind şi proferând acuzaţii injurioase şi creând altercaţii pe lucruri de nimic. În ultima vreme, din comoditate, conduc toate treburile prin interfon şi prin telefoanele mobile, cu care îşi pierd mai multe ore din zi, spionând tot ce mişcă în ograda lor şi în cele ale altor “obşti”. Mereu nemulţumiţi, mereu cu capsa pusă, mereu gata de harţag, aceşti scandalagii nu se simt bine dacă nu se ceartă în fiecare zi şi nu vituperează cu expresii mitocăneşti, în orice vreme, pe câte cineva. Cârcotaşi din fire, au ajuns să se certe şi între ei doi în ultima vreme (căci vremurile intimităţilor romantice de altădată s-au cam dus, fiind înlocuite cu intimităţile pragmatice) şi atunci se declanşează crize isterice: se dau cu capul de pereţi şi cu fundul de pământ şi scot zbierete înfiorătoare ca de porc dus la înjunghiere, care îi sperie pe toţi vecinii din sat. Deşi în asemenea momente se poartă ca nişte grobieni şi pe ansamblu sunt doi incapabili, ei mereu au impresia că sunt un model absolut de moralitate creştină pentru ceilalţi şi că ei le ştiu pe toate, iar toţi ceilalţi (cu excepţia câtorva acoliţi hipnotizaţi care-i adulează frenetic) sunt nişte imbecili. În afară de poruncile cu conotaţie "spirituală" pe care le plasează cu energie în stânga şi-n dreapta, şi care vizează mai ales subiecte ieftine  şi meschine, de genul "ce şi când ai voie să mănânci" şi " ce şi cum ai voie să te îmbraci", "când ai voie să coşi" şi "când ai voie să cumperi", “cine să primească vizitatorii” şi “cine să le vorbeasc㔺i “ce să le vorbească”, “ce să se vândă “şi “ce să se cumpere”, “cine  are voie să lucreze la bucătărie” şi “ce mâncare să se facă şi cum să se facă”,  "cine are voie să se suie la volanul maşinii lor şi cine nu", “când ai voie să faci focul” şi “vasele se spală numai cu apă rece, ca să economisim gazul”, "când ai voie să dormi" şi "când ai voie să te speli" (nu prea des, doar în două zile pe săptămână, marţea şi joia, probabil ca să facă "obştea" economie la apă caldă şi la săpun), asigurându-i pe creduli că toate poruncile acestea "vin direct de la Domnul", ei se mai amestecă şi în cele mai tehnice probleme şi în cele mai filozofice controverse. Construcţiile civile şi hidrotehnice, agricultura, silvicultura, viticultura, apicultura, electrotehnica, telecomunicaţiile, informatica, zidăria, tâmplăria, literatura şi arta, poezia şi muzica, filosofia şi  religia,  auto, moto, foto, etc, etc, nimic nu-i sperie, nimic nu-i reţine, pentru că ei sunt convinşi că se pricep la toate ca nimeni altul. În problemele tehnice însă, ei dau adesea dovadă de o crasă ignoranţă şi o infatuată prostie, prin susţinerea încăpăţânată  a celor mai stupide aberaţii, prin care-i contrazic fără pic de jenă şi fără temei pe cei mai profesionişti dintre meseriaşi. Inutil a a mai adăuga că ei, concomitent, se laudă în gura mare în stânga şi-n dreapta cum că nimeni nu se mai pricepe ca ei la toate câte sunt sau câte vor mai fi pe pământ şi în cer. Iar când lucrurile ies prost, ferit-a sfântul să-şi recunoască vreodată o vină cât de mică! De altfel, ei se contrazic pe sine înşişi de mai multe ori pe zi, zăpăcindu-i pe supuşii lor, încât aceştia la un moment dat nici nu mai ştiu ce li se cere şi ce trebuie să facă, iar unii pur şi simplu şi-au luat câmpii, disperaţi că nu-i mai pot înţelege şi mulţumi pe cei doi stăpâni (un exemplu tipic îl constituie “cazul” Costel Postăvaru, fugit cât mai departe de ei, în Spania). Poate cea mai caraghioasă şi totodată stupidă şi lamentabilă interdicţie este aceea de a nu mai mânca măsline. Paradoxal, deşi se ştie că măslinele şi peştele sunt hrana creştinului sărac, la NIP şi în toate celelalte “obşti” nimeni nu mai mănâncă nici peşte, nici măsline. În afară de motivaţiile oficiale, care ţin să dea noi dimensiuni, inedite (şi lipsite de orice temei scripturistic) curăţeniei trupeşti prin aceste interdicţii originale, există şi o explicaţie neoficială, pe care toţi creştinii o ştiu, dar nimeni nu are curajul s-o dea pe faţă: ei bine, adevărata cauză a acestor interdicţii este aceea că respectivele "delicatese" creştineşti, nu sunt pe placul Mihaelei. Şi ce nu-i place Mihaelei, pentru că nu e pe gustul ei (peştele are oase, iar măslinele sunt spurcate, că le ţin turcii în butoaie cufundate în apa de mare, ca să se conserve mai bine), nu trebuie să mai mănânce nici creştinii. Şi atunci, vine un "Cuvânt din cer" care  declară interdicţia oficială de a mânca măsline, că sunt spurcate, şi peşte, că e spurcat şi are oase. Dacă brânza e prea sărată şi şi ouăle cad greu la anumite stomacuri mai sensibile, vine alt  Cuvânt din cer” care  declară că laptele e tot carne, şi tot aşa şi cu brânza şi  cu ouăle, tot carne sunt, căci  din vietăţi  sunt făcute. Dacă sarea îi face rău la sănătate Mihaelei şi o îngraşă, atunci Mihaela nu mai mănâncă nici sărat. Şi îndată vine un alt "Cuvânt din cer" care le interzice creştinilor să mai mănânce cu sare. Şi iată, încă o minune la Pucioasa:  de vreun an de zile, creştinii nu mai mănâncă nici sărat, după ce renunţaseră, cu părere de rău, la peşte şi chiar la măsline. E drept, că unii mai  mănâncă pe furiş, şi peşte, şi măsline, şi sare, dar ei n-o să mărturisească asta în ruptul capului, căci se tem straşnic de mustrarea aspră a "călăuzelor", dacă ele ar afla. Noroc că “Domnul” Pucioasei nu le dezvăluie celor doi lideri chiar pe toate, cât sunt ei de "prooroci" ai Lui, ci le spune numai tot pe acelea pe care le mărturisesc şi creştinii la spovedanie...cui?... tot liderilor, la care ei se spovedesc. Pentru că ultima inovaţie pe linie de dogmă la NIP, asta este: creştinii nu-şi mai săvârşesc spovedania fiecare la preotul lor, ci o fac public, în faţa celor doi lideri absoluţi, Mihaela şi Nicuşor, care judecă fiecare caz în parte şi apoi "dăruiesc" legările şi  dezlegările.
Îmbrăcaţi iarna în cojocele scumpe, boiereşti, (din care şi-au făcut câteva rânduri, pe care le ţin tupilate prin laviţe) care abia le cuprind rotunjimile pântecelui, iar vara în cămeşoaie largi de borangic, aceste triste caricaturi ale lui Pat şi Patachon ai vremilor de apoi  se disting de la o poştă de ceilalţi creştini de rînd (prostimea), prin fineţea gusturilor, calitatea  aparte a hainelor, şi pretenţiozitatea la mesele comune. Aici, pentru ei, se aduce o sticlă din cel mai bun vin, de culoare roz, din care degustă numai ei amândoi câte un păhărel, şi apoi o pun la loc, în timp ce vinul borşit e pentru creştinii de rând. Nimeni n-are curajul să se atingă de sticla lor, probabil ştiu ei, adepţii, de ce. Pe furiş (deşi acum toţi cunosc aceste tertipuri, dar se fac că nu le văd) slujnicele-surori le aduc lor şi numai lor  un castronel plin cu avocado, tăiat feliuţe, din care mănâncă amândoi pe înfundate, ca doi porumbei, până ce-l termină. Inutil a adăuga că celorlalţi nu li se aduce nici măcar o feliuţă din această delicatesă, aşa că acestora nu le rămâne decât să se bucure la gândul satisfacţiei papilare a celor doi stăpâni ai lor, care-i reprezintă în acest mod în faţa întregii lumi şi a “Dumnezeului” lor.
Cu o tenacitate absolut remarcabilă, ei au eliminat pe rând din joc orice persoană care a manifestat faţă de ei fie şi cea mai fină poziţie critică, şi s-au înconjurat numai de oportunişti. Laudele pe care aceştia le aduc lor îi mângâie şi le fac bine, ca un adevărat balsam, dar părerile cât de cât diferite sau dezaprobatoare ale altora îi îmbolnăvesc şi-i aduc în pragul isteriei. Îndată, ei încep cu aceştia o luptă inegală de replici, onomatopee şi  cuvinte, în care cel care a îndrăznit să exprime o părere diferită de a lor este strivit cu aserţiuni şi argumente din cele mai dure şi adesea incongruente. Pentru a curma bâlciul, cel îndrăzneţ va prefera mai degrabă să se declare învins şi să părăsească scena confruntărilor. Cel mai recent conflict este cel cu cele două surori gemene, Teodora şi Anisia, (pe care diaconulc Petre David le numea, în eseul său despre “Noul Ierusalim”,  "călugăriţele de la Ghighiu"). Acestea au încercat recent să evadeze din "raiul" de la NIP, după un conflict straşnic pe care l-au avut cu "călăuza" Mihaela Tărcuţă; dar nemaifiind primite pe nicăieri pe la mânăstiri, fiindcă erau considerate nişte “oi ierusalemitene rătăcite”, au fost nevoite să se întoarcă plângând înapoi,  “cu coada între picioare” şi să mimeze în continuare supunerea oarbă faţă de cele două "călăuze".

………………………
Anca Estera
5 februarie 2008
………………………

Comentarii

Postări populare