5. Cine este tatăl minciunii?

5. Cine este tatăl minciunii?


Aceasta pare a fi o  întrebare retorică pentru creştini, dar  pe care ar trebui să şi-o pună mai des mulţi dintre adepţii sectei de la Pucioasa, care mai întâi s-au încântat cu “slava Noului Ierusalim”, iar apoi şi-au părăsit casele şi rosturile şi s-au angrenat în aşa-zisa “viaţă de  obşte creştină”. Cornelia B. a avut şi ea parte de o asemenea experienţă amară, descoperind că în “obştea” Noul Ierusalim de la Fundeni, patronată de însăşi “mama arhiereului cel mare”[1] – căci aşa o numea ea, cu un respect sincer şi înfiorat, pe Elisabeta Nedelcu, mama lui Nicolae Nedelcu (unul dintre cei doi lideri ai  “obştei” Noul Ierusalim de la Pucioasa )  se minte la fel, ba uneori mai abitir decât în lumea pe care tocmai o părăsise. Dar de ce mai mint aceşti creştini? s-a întrebat ea cu mirare.  Ce le lipseşte, ca să fie solemni şi sinceri în propriile lor rostiri şi mărturisiri? De ce n-am putea fi toţi aşa cum ne lăudăm? De unde provine această defecţiune majoră, această imoralitate anticreştină?
Peştele de la cap se împute, zice un proverb. Târziu, atunci când era deja prea târziu, Cornelia a putut să vadă cu ochii ei cam cum stau lucrurile. Mai precis, prin anul trecut, când fiind ele într-o vizită obişnuită “de lucru”(duhovnicesc) la Pucioasa, fetele din “obştea” Noul Ierusalim de la Fundeni au putut să-şi descarce sufletele împovărate de neînţelegeri în faţa “Fraţilor[2], ca înaintea unor “prooroci şi duhovnici” ce le erau. Şi după ce şi-au spus ele, una câte una, păsurile, atunci  Mihaela Tărcuţă a luat cuvântul (proorocesc) şi a desluşit în faţa tuturor pricina tuturor relelor: Pasă-mi-te, tanti Veta [3] trebuie că e de vină: ea este mult prea slabă, prea îngăduitoare, prea neimplicată, pentru a face faţă la delicata îndeletnicire de “păstor(iţă) de suflete”, pe care a avut dorinţa şi plăcerea să şi-o asume cândva, şi anume atunci când a avut neinspirata îngâmfare de a-şi întemeia singură, de capul ei, o “obşte” de fete creştine la Fundeni. Dacă tot şi-a asumat această sarcină, apoi ar fi trebuit să fie mai dreaptă (adică să n-o mai protejeze făţiş pe Aurica)  şi mai autoritară (adică să se impună mai cu sârg în faţa unor moace de fete[4], pe care tot ea le-a adunat de pe drumuri, din prea multă  milă, o milă păguboasă, vezi bine). Văzându-se încolţită tocmai de unde nu se aştepta, tanti Veta a ripostat şi ea cu timiditate, spunând că nu a fost iniţiativa ei să se facă obşte la Fundeni, ci totul a venit prin directivă “de sus”. Adică, vezi Doamne, de la “Fraţii” de la Pucioasa. Atât i-a trebuit Mihaelei, că s-a şi pornit cu nişte tirade atât de strivitoare la adresa Elisabetei, încât biata femeie a început să plângă. Tăcea şi-i şiroiau lacrimile pe obraji, văzându-se înfruntată cu atâta sârg şi mânie proorocească, dar pe nedrept, şi fără să i se dea şi ei drept de replică. Adevărul nu putea să fie decât aşa cum îl spusese ea, căci mai bine ca ea nu ştia nimeni cum fuseseră puse la cale lucrurile, şi prin ce intermediari obedienţi şi sus-puşi ajunseseră la ea ordinele de la Pucioasa. Dar iată că Mihaela o acuza indirect şi de minciună, susţinând sus şi tare că tanti Veta ar fi  voit cu orice preţ să-şi facă obşte, şi chiar a insistat să-şi facă, peste voia lor [5], ea singură adunându-şi în jurul ei pe viitoarele “surori”.
Într-un târziu, într-o încercare timidă de a se apăra, tanti Veta i-a cerut ajutor lui “nenea Nicolae” (Nicolae Lăzărescu, care era şi el de faţă ca martor), deoarece acesta era considerat membru al “obştii” de la Fundeni (pentru că el mai stă  şi pe la Fundeni din când în când    deşi în mod normal are cu totul alt domiciliu), rostind cu glas stins: ”Şi fratele Nicolae ştie cum a fost atunci, întrebaţi-l şi pe dânsul, ca să vedeţi că aşa a fost, cum am spus eu”. Bineînţeles că Mihaela, deşi se pretinde echidistantă şi cerber al dreptăţii, nu l-a invitat şi pe fratele Nicolae[6] să depună mărturie (ştia ea de ce) iar fratele Nicolae, laş ca întotdeauna, a tăcut chitic, în loc să sară în sus şi să spună : ”Fraţilor, uite, eu ştiu  cum e cu povestea aceasta…  aşa şi-aşa…aşa şi pe dincolo”. Există însă o solidaritate tacită şi conspirativă a celor mari şi tari împotriva victimelor lor, care întotdeauna funcţionează perfect, inclusiv în aceste cercuri pseudo-creştine de “îmbăiere” duhovnicească.
Chiar în acele clipe, Cornelia a realizat instantaneu că dintre cele două persoane care se contrazic la modul absolut,  una dintre ele minte de îngheaţă apele: ori că tanti Veta “a forţat  nota” de la început ( şi a făcut-o de capul ei) ca să-şi înfiinţeze “obşte” de fete la Fundeni, şi căreia ea să le fie gazdă, punându-şi-le apoi în cap (situaţie în care, acum, la analiza cauzelor, ar conduce la concluzia că Mihaela are dreptate, iar tanti Veta minte); ori, tanti Veta a fost forţată printr-o directivă trasată “de sus”, de la “Fraţi” să-şi întemeieze în casa şi în ograda ei o “obşte” de fete şi apoi să se descurce cu ele cum o şti ( caz în care Mihaela minte, iar tanti Veta e acuzată pe nedrept şi în forţă, până ce o podideşte plânsul). Şi mai mult ca sigur că tanti Veta nu plângea ea atât, pentru nedreptatea ce i se făcuse, cât pentru constatarea dezamăgitoare că până şi Mihaela, cea care conduce totul, pe faţă şi din umbră, la NIP, cea care face şi desface, ei bine, până şi ea minte, şi încă minte cu mare, mare tupeu. Că despre  ceilalţi ştia bine tanti Veta cât de mincinoşi sunt, iar despre “fratele” Nicolae Lăzărescu, ştia şi mai bine cât  e de laş, de mincinos şi de fricos. Dar dacă până şi Mihaela …”proorocul Domnului”…”solul Domnului”…despre care se zice că-l ocroteşte pe Nicuşor al ei…dacă până şi ea minte…ei bine, asta a tulburat-o pe tanti Veta de a  podidit-o plânsul de mamă decepţionată.
Poate de aceea, altă dată, într-un exces de dezamăgire, Cornelia s-a exprimat neaşteptat de tranşant faţă de cineva din apropiere: “Am să mint şi eu de acum încolo, dacă aşa e vorba, dacă toţi mint cu neruşinare şi fără să clipească”. Poate că a fost doar o vorbă-n vânt, aruncată la revoltă. Nu aceasta este soluţia care o să-l alunge pe tatăl minciunii din noile ogrăzi ierusalemitene, ba dimpotrivă.
Cornelia, nu aceasta este soluţia! Măcar tu să rămâi aşa cum ai fost. În Biblie stă scris că zece drepţi de s-ar mai găsi, încă ar mai putea salva o cetate.[7] Dar în milostivirea Lui, cred că Dumnezeu S-ar mulţumi dacă ar mai găsi măcar unul.

…………………………
Anca
4 februarie 2008
…………………………



[1] Nicuşor Nedelcu
[2] Adică Mihaela Tărcuţă şi Nicolae Nedelcu, liderii supremi de la Pucioasa
[3] Elisabeta Nedelcu , mama lui Nicuşor
[4] Expresie patentată de Mihaela
[5] Adică, fără acceptul liderilor supremi
[6] Nicolae Lăzărescu
[7] Facerea, 18:32

Comentarii

Postări populare