2. Misterele Pucioasei: “Noul Ierusalim” (Introducere)

2. Misterele Pucioasei: “Noul Ierusalim”
  (Introducere)


Mişcarea sectară intitulată “Noul Ierusalim de la Pucioasa (NIP)  este o grosolană înşelătorie, faţă de care Biserica şi autorităţile româneşti ar fi trebuit de mult să se autosesizeze şi să ia măsuri corespunzătoare. Dar, întrucât niciodată nu e prea târziu, vom sintetiza aici câteva elemente definitorii care descriu acest lucru:
1. Fenomenul “Noul Ierusalim de la Pucioasa” (NIP) se înscrie pe linia mişcărilor para-religioase creştine cu caracter fundamentalist, ultra-ortodox si ultra-naţionalist erijându-se într-o clonă a Ortodoxiei.
2. Analizat din punct de vedere religios, social şi moral, acest fenomen este indiscutabil exteriorizat faţă de Eparhia Târgoviştei, deşi majoritatea adepţilor lui sunt vieţuitori ai judeţului Dâmboviţa şi acţionează cu precădere în această eparhie.
3. Biserica Ortodoxă Română la rândul ei, ca autoritate religioasă supremă a Ortodoxiei româneşti, nu recunoaşte acest fenomen religios ca o manifestare stabilă şi compatibilă Ortodoxiei, şi în consecinţă nu poate să-l integreze formal în structurile sale oficiale, aşa cum a procedat în ultima vreme cu alte grupări sau organizaţii religioase (Oastea Domnului, ASCOR; LTOR, etc) care au înţeles să ne se depărteze de învăţătura ortodoxă în manifestările lor.
4. Adepţii NIP practică o “ortodoxie” originală, care conţine inconsecvenţe grave şi serioase devieri de la învăţătura tradiţională. Vom expune deocamdată la modul general doar câteva dintre ele:
4.1.  Săvârşirea în antecedente a “Sfintei Liturghii” de către bărbaţi nehirotoniţi şi de către femei (evident, tot nehirotonite). În prezent, acest obicei nu se mai practică la modul deschis şi pe scară largă, dar acest aspect este greu de controlat în teritoriu, la nivelul fiecărui individ, date fiind şi unele fracturi intervenite între membrii mişcării şi actualii ei lideri religioşi. Cel puţin în aparenţă, acest obicei pare a fi fost totuşi abandonat în ultima vreme. Singurii bărbaţi nehirotoniţi care mai săvârşesc acte liturgice ilegale se regăsesc în congregaţia de la Pucioasa, care mimează o organizaţie de tip mânăstiresc.
4.2.  Săvârşirea de consacrări (“sfinţiri”) necanonice de preoţi şi de episcopi, fără hirotonie ( fără “punerea mâinilor” episcopului), ci prin aşa-zisa “asistenţă directă, mai presus de fire, a Duhului Sfânt”. În acest mod au fost “sfinţiţi” pe rând: Ilie Bunea, Spiridon Şerban şi Nicolae Nedelcu, întâi ca “preoţi”, apoi ca “arhierei”. Deşi se consideră “episcopi”, cei trei slujesc invariabil îmbrăcaţi în veşminte de preoţi, deoarece doresc probabil ca statutul de “arhierei” să fie şi în continuare ţinut secret pentru lumea exterioară, dar chiar şi pentru majoritatea adepţilor. Desigur că aici este vorba de un “secret al lui Polichinelle”, îndată ce aceşti “episcopi-preoţi” sau “preoţi-episcopi” îşi binecuvintează la slujbe adepţii cu ambele mâini (după cutuma episcopală) şi nu cu una (cu  mâna dreaptă, după cutuma preoţească). [Actualizare (5.12.2016): Între timp, Ilie Bunea s-a dezis de mişcarea “pucioşească”, a părăsit-o şi a renunţat la toate funcţiile necanonice care îi fuseră dăruite. Aşa numita “troiţa sfântă”, alcătuită din Ilie, Nicolae şi Spiridon, s-a făcut ţăndări, deşi era proorocită să dăinuie până la “sfârşit”. Liderii sectei l-au înlocuit însă imediat pe Ilie Bunea cu alţi doi tineri, aspiranţi la statutul pe “popă rătăcit”, făcându-i: pe unul “preot”, iar pe celălalt, “diacon”]
4.3.  Inovaţii în treptele sacerdotale canonice: apariţia treptelor de: “prooroc”, “călăuză”, “păstor” şi “străjer”. În prezent, în afară de cei trei “preoţi-episcopi” de care a am vorbit, la NIP mai sunt:
— doi “prooroci” (liderii necontestaţi ai sectei), care sunt simultan şi “călăuze” (realizând astfel un cumul de funcţii), respectiv: Mihaela Tărcuţă şi Nicolae Nedelcu (care mai este, după cum am văzut, şi “preot” şi “episcop”, o adevărată performanţă în ceea ce priveşte cumulul de funcţii). Deşi în principiu ei conduc din umbră, fără a ieşi ostentativ în faţă, aceştia sunt de fapt adevăraţii şi singurii lideri ai “mişcării” NIP.
— doi “păstori” (în prezent, trecuţi pe linie moartă chiar de către cei doi lideri pucioşi cu atribuţii de “prooroci”, care au preluat de la păstori toată puterea executivă) pe nume Dănciucă Gheorghe (alias “nea’ Mişu”, alias “păstorul Daniel”) şi Costache Cristea (zis “nea’ Cristea”). Semnificativ este că toate “proorociile” referitoare la aceşti “păstori” (inclusiv aceea că “nea’ Mişu va fi Sfântul Ilie, venit a doua oară pe pământ” şi că “el nu va trece prin moarte”) nu s-au împlinit (încă). [Actualizare (5.12.2016): Între timp, Dănciucă Gheorghe, zis şi “nea’ Mişu”, a decedat, fără să vadă cu ochii lui împlinindu-se promisiunea (“proorocia”) mincinoasă că “pucioşii nu vor mai muri, până se vor întâlni cu Domnul”]
— mai mulţi “străjeri”, unii deja intraţi în dizgraţie, alţii încă “toleraţi” de către cele două “călăuze”, dar cu toţii fiind lipsiţi în prezent de orice prerogative, acestea fiind preluate tot de către cei doi “prooroci” multifuncţionali. Cei mai proeminenţi străjeri, însă numai cu numele, sunt: Halău Gheorghe (alias “nea’ Didi”, folosit şi ca purtător de cuvânt al sectei faţă de oficialii Eparhiei Târgoviştei) şi Costache Vasilica (alias Veronica), una dintre nurorile lui Costache Cristea.
— alţi “preoţi obişnuiţi” (aceştia sunt numai “preoţi”,  nu sunt simultan şi “episcopi”, aşa cum sunt cei trei care alcătuiesc “troiţa sfântă”: Ilie, Nicolae şi Spiridon ) : “preotul” Irineu Tărcuţă (cumnat cu Mihaela Tărcuţă), “preotul” Ionică Ţurloi şi “preotul” Georgică Nicolae. [Actualizare (5.12.2016): Între timp, Ionică Ţurloi s-a extras singur din această listă, deoarece s-a dezis de mişcarea “pucioşească”, a părăsit-o şi a deveni un aprig contestatar al ei, cunoscând şi multe dedesubturi ale sectanţilor, pe care ei se străduiesc să le ţină cât mai bine ascunse] Ei au fost hirotoniţi în taină, în chip neoficial, de către cei trei “preoţi-episcopi” (Ilie, Spiridon şi Nicolae). După aceea, ei au fost de regulă folosiţi tot în taină, pentru activităţi pastorale curente, de uzură, în timp ce aşa-zisa “troiţă”, tripleta Ilie-Spiridon-Nicolae, era conservată pentru slujbele de la sărbătorile mai mari, sau pentru activităţi publice cu caracter aparte, spectaculos (denumite, de regulă, “Festivaluri”) în care ei apăreau ca persoane oficiale, reprezentative către exterior. Ulterior, şi aceşti “preoţi obişnuiţi” au fost traşi pe linie moartă sau “excomunicaţi” de către lideri: Irineu ca fiind “necorespunzător”( deoarece, considerându-se membru al familiei, s-a îngâmfat şi a devenit lipsit de obedienţă faţă de liderii “pucioşi”); Ionică, deoarece a lăsat totul baltă şi a fugit la casa părintească (fiind dezgustat de prea multe nereguli şi de fariseism, în care era obligat să se amestece); Georgică, deoarece din cauza relelor tratamente la care a fost supus, i-au apărut grave dezechilibre psihice (care au necesitat apoi tratament îndelungat şi internări repetate).
4.4. Atragerea, într-o primă fază, a unor ierarhi din B.O.R. (ex: episcopul Irineu Bistriţeanul), şi a unor preoţi din Târgovişte şi Bucureşti, pentru o legitimare “ortodoxă” a mişcării. Ulterior, atât episcopul Irineu cât şi preoţii simpatizanţi au retractat această legătură cu NIP. Chiar şi unii preoţi din interiorul “mişcării” sectare au retractat, părăsind “lucrarea” ( ex: preotul Ştefan Gândiceanu din Bucureşti, preotul Irineu Tărcuţă din Târgovişte, preotul Ionică Ţurloi din Pucioasa). În faza care a urmat imediat după declanşarea conflictului deschis cu B.O.R. ( ianuarie 1993), liderii “mişcării pucioşeşti” au impus adepţilor lor ruperea oricărei legături canonice cu ierarhia recunoscută a B.O.R., inclusiv cu ierarhul Irineu Bistriţeanul, şi refuzul unei ascultări pe linie mânăstirească, deşi liderii se declară în continuare vieţuitori ai “Mânăstirii NIP”.
4.5.  Angrenarea premeditată în această “mişcare” a unor artişti de marcă (sculptorii Marian Zidaru şi Victoria Zidaru, naistul Gheorghe Zamfir, soliştii Grigore Leşe şi Maria Leşe, toboşarul Ovidiu Lipan - Ţăndărică), adică nişte personalităţi care puteau să confere, prin numele şi faima lor, credibilitate şi interes sporit din partea maselor de curioşi către această inovaţie pseudo-religioasă autointitulată “Noul Ierusalim de la Pucioasa (NIP). Totodată, unii dintre aceşti artişti au mai fost şi spoliaţi de către liderii sectei cu sume de bani colosale, preluate din câştigurile lor personale, de ordinul a sute de mii de dolari, sub forma unor “donaţii benevole”, făcute în numele “ajutorului dat coborârii Cuvântului lui Dumnezeu pe pământ”. Dar, rând pe rând, toţi aceşti artişti creduli şi-au dat seama de înşelăciunea în care au fost târâţi şi i-au părăsit cu dezamăgire şi dezgust pe liderii sectei. Chiar şi artiştii Zidaru, care au fost ani de zile promovaţi cu vicleşug în poziţia cea mai din faţă, ca şi când ei ar fi fost adevăraţii lideri ai sectei, au descoperit într-un târziu că au fost manipulaţi şi s-au dezis definitiv de această înşelăciune a secolului.
4.6.   Scrierea unei cărţi voluminoase, de 1930 de pagini, intitulată “Cuvântul lui Dumnezeu”, prin care liderii sectei încearcă să rivalizeze cu Sfânta Scriptură. Această carte a apărut în anul 2006 şi este considerată de către adepţii acestei secte chiar “O Altă Scriptură” deoarece, în mod sistematic, citate din această carte sunt prezentate la slujbele lor ca fiind “din Sfânta Evanghelie de la Sfânta Proorociţă Virginia, citire”. În realitate, exceptând perioada anterioară anului 1980, când mai trăia încă Virginia Tudorache, precum şi o scurtă perioadă din vremea activităţii “prooroceşti” a Mariei, sora Virginiei, restul scrierilor sunt pure născociri care aparţin exclusiv “proorociţei” Mihaela Tărcuţă, dar care pretinde că le primeşte nemijlocit de la Dumnezeu. [Actualizare (5.12.2016): Aceasă carte este de fapt o reeditare cu adăugire a unui volum mai vechi, apărut în 1995; După ea s-a mai tipărit şi volumul al treilea, care conţine predici ale Mihaelei scrise după anul 2006]
4.7. Scrierea unei cărţi necanonice, considerată de către adepţi un fel de catehism pseudo-ortodox, şi intitulată “Quo vadis, Ecclesia?”. Această carte, extrem de eterogenă şi împănată de erezii, este de fapt un amalgam de ficţiuni arogante intitulate “eseuri”. Pucioşii pretind că această carte ar fi fost scrisă de către un cleric monah cu numele “părintele Nicodim”. În legătură cu existenţa reală a acestui personaj misterios se vehiculează două versiuni: fie, că acest “părinte Nicodim” ar fi fost amăgit o bucată de vreme să slujească intereselor liderilor “pucioşi”, dar atunci când a aflat adevărul s-a dezis cu totul de această erezie, retrăgându-se din viaţa publică; fie acest personaj nici măcar nu există, numele şi autoritatea lui fiind inventate de către liderii “pucioşi” pentru ca învăţătura lor eretică să capete prin ele o mai mare credibilitate.
4.8.  Intoxicarea adepţilor sectei cu o teorie existenţială alambicată, care împleteşte până la refuz terapia sacrului cu terapia fricii, şi a cărei rezultantă este angoasa unei iminente catastrofe apocaliptice, din care nu vor scăpa decât “cei aleşi” (aceştia fiind în exclusivitate adepţii leali celor doi lideri supremi ai sectei). “Cei aleşi” sunt selecţionaţi după criterii care converg spre o supravenerare a liderilor “pucioşi”, o formă de idolatrie care pretinde că prin persoana acestora se manifestă întrupată voinţa Fiinţei Divine, care se materializează în textele intitulate “Cuvântul lui Dumnezeu de la Pucioasa”, texte prin care este “personificat în cuvânt” Însuşi Fiul lui Dumnezeu. Adepţii “pucioşi” sunt complexaţi în permanenţă de o frică paralizantă faţă de propriile lor greşeli şi faţă de liderii sectei, care le spală creierele şi îi împiedică să se manifeste uman şi raţional. Dimpotrivă, cei care au reuşit totuşi să se se smulgă din “pânza de păianjen” ţesută de către cei doi lideri apocaliptici (Mihaela Tărcuţă şi Neculai Nedelcu) sunt ameninţaţi necontenit cu blesteme şi nenorociri chiar de către aceşti doi “prooroci”, care se pretind a fi “martorii Domnului”, cei “doi măslini” şi “cele două sfeşnice”, din gura cărora iese foc şi pucioasă, “care mistuieşte pe vrăjmaşii lor”.[1]
…………………………
         Anca Estera
3 octombrie 2007
…………………………


[1] Apoc. 11, 3-12

Comentarii

Postări populare