16. ABC-ul ierusalemitean: “Cartea Mare”
16. ABC-ul ierusalemitean: “Cartea Mare”
(Comentariu
la "Noua Evanghelie" de la Pucioasa intitulată “Cuvântul lui Dumnezeu”)
Motto: “Fiule, să nu
pierzi şi să nu uiţi nici
un
cuvânt, că de toate vei fi întrebat”
(preluat din “Cuvântul
lui Dumnezeu”, 6 februarie 1959)
“Cartea
Mare” este sintagma colocvială care denumeşte ultimul volum de selecţii din
“Cuvântul lui
Dumnezeu” de la Pucioasa. [Actualizare
(26.06.2017): Ulterior, liderii sectei au mai scos de sub tipar un volum de
predici, la fel de stufos, intitulat, evident... tot “Cuvântul lui Dumnezeu”]
Apărută în anul 2006, ca o reeditare a ediţiei
din 1995, cartea a fost completată cu “Cuvinte” atent selecţionate din perioada
1955-1994 (eliminându-se toate cele care erau lipsite de credibilitate), perioadă
în care “Cuvintele”
erau rostite public de către Virginia Tudorache (între anii 1955-1980) şi de
către sora sa, Maria (între anii 1982-1994), atunci când se aflau în stare de
transă. De asemenea, ea mai cuprinde şi “Cuvintele” pe care pretinde că le-a “auzit”
Mihaela Tărcuţă în perioada 1990- aprilie 2006. În total are 1930 de pagini
mari şi cântăreşte 5 kg. Este prezentată a fi însăşi Cartea cu şapte peceţi
despre care se vorbeşte în Apocalipsa,
cap.5, vers. 1:
“Am văzut apoi, în mâna
dreaptă a Celui ce şedea pe tron, o carte scrisă înăuntru şi pe dos, pecetluită
cu şapte peceţi“.
Pentru a da credibilitate acestei
pretenţii, echipa redacţională de la Pucioasa, dirijată nemijlocit şi autoritar
de către Mihaela Tărcuţă, a imaginat şi cele şapte peceţi, pe care le-a
imprimat pe coperta cărţii. În realitate, cele şapte peceţi sunt doar un
simbol, prin care Ioan Evanghelistul sugerează caracterul secret al
conţinutului “cărţii”, iar “cartea” din Apocalipsa nu putea fi în nici un caz o carte
de 5 kg, legată de maşină la o legătorie de cartier, ci o
foaie lungă de papirus, pergament sau aramă, înfăşurată ca un sul,
şi numai aşa ar fi putut fi scrisă pe ambele feţe; pentru că în Apocalipsa se
spune limpede că ea are două feţe, şi nu
1930, câte are “Cartea Mare” de la Pucioasa. Aşa erau cărţile pe vremea
aceea, şi chiar se arată acest lucru:
“Iar cerul s-a dat în
lături, ca o carte de piele pe care o faci sul şi
toţi munţii şi toate insulele s-au mişcat din locurile lor”( Apoc.6, 14)
Odată cu această “biruinţă” redacţională
şi tipografică, a putut fi inventat un nume nou, apocaliptic, şi pentru cartea
editată în 1955: ea a fost denumită “Cărticica
Albă” (cf. Apoc., 10:2), deşi cântăreşte şi ea cam 1 kg.
Dincolo de pretenţiile ei apocaliptice,
“Cartea Mare” se doreşte a fi o
rivală redutabilă a Bibliei. Mulţi creştini-adepţi ai sectei “Noul Ierusalim” o preferă acum în locul Bibliei,
deoarece o consideră mai actuală, mai aproape de aspiraţiile lor. În plus, ei
au văzut că “preoţii” de la Pucioasa o
folosesc invariabil la slujbele lor, numind-o “Sfânta
Evanghelie cea prin sfânta Virginia”, deşi numai 174 de pagini din cele
1930 ( adică doar 9%) conţin scrieri
atribuite Virginiei Tudorache. Aşa cum am mai spus, ei ignoră (deliberat sau
nu), avertismentul repetat al Sfintei Scripturi:
“Dar chiar dacă noi sau un
înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o – să fie anatema! Precum v-am spus mai înainte, şi acum vă spun iarăşi: Dacă vă
propovăduieşte cineva
altceva decât aţi primit – să fie anatema!” (Galateni, 1:8-9)
Am simţit nevoia să repetăm aceste citate din Biblie
deoarece mesajul lor este esenţial. El luminează categoric şi definitiv
imaginea pe care trebuie să o aibă orice creştin ortodox faţă de această sectă.
Ediţia din 2006 a “Cuvântului lui Dumnezeu” abundă în
corecţii şi cosmetizări ale ediţiei precedente. În afară de corectarea
greşelilor de tipografie, sau de redactare, care oricum erau scuzabile şi
explicabile pentru posibilităţile anului 1995, s-a ivit şi prilejul unor
corecţii de fond, care să ascundă imperfecţiunile mai mult sau mai puţin grave
care ar fi afectat credibilitatea mesajului cărţii. Redactorii ediţiei din
2006, conduşi în chip autocratic de Mihaela Tărcuţă, şi-au permis mii de
modificări, dintre care unele majore, ca şi când ar fi fost vorba de o carte
oarecare, sau de propria lor carte, nu de însuşi “Cuvântul lui Dumnezeu”.
Cum se justifică lipsa de respect faţă
de aşa-zisul “Cuvânt
al lui Dumnezeu”, manifestată prin masacrarea brutală a textelor
care ar fi trebuit să fie considerate “sfinte”, deci intangibile? Ea se explică
numai prin necredinţă. Cei care au impus acest stil la redactarea acestei cărţi
nu credeau sincer că ea este de la Dumnezeu. Altfel, ei n-ar fi îndrăznit să se
atingă de “vorbirea
lui Dumnezeu”, pentru a o “corecta”, ci ar fi considerat-o sacră.
Dacă ei ar fi crezut sincer că această carte este de la Dumnezeu, atunci “Cartea
Mare” ar fi putut rămâne o problemă
discutabilă de credinţă numai pentru lumea exterioară, neimplicată direct
în acest fenomen, şi asta doar pentru că paternitatea textelor nu se poate
demonstra matematic, folosind logica pământească. Oricâte argumente pro sau contra s-ar aduce aici, o inducţie completă este de neconceput,
deci o concluzie despre realitatea transcendentală nu poate fi tranşată. Cu
totul alte pretenţii se ridică în faţa celor direct implicaţi. Dacă ei aud
într-adevăr “Cuvântul”,
ar trebui să şi creadă în el. Iar dacă nu aud nimic, ci inventează pur şi
simplu, ei sunt nişte impostori. Tertium
non datur. Totuşi, acum, prin această reeditare, s-a confirmat ceea ce câţiva
ştiau mai de demult: că nici aceia care pretind că “aud Cuvântul” nu sunt statornici în
convingerile lor. Adesea, în momentele ei de criză, Mihaela Tărcuţă a fost
auzită lamentându-se cu fraze de genul: "Cuvântul ăsta,
o fi de la Dumnezeu, sau o fi de la Dracul?" În faţa unei asemenea
ispite, stai şi te întrebi în sinea ta: aici chiar e vorba de o şovăire în
credinţă, sau de o zgândărire a celorlalţi, ca să-şi dea ei arama pe faţă şi să
se vadă cum reacţionează, ce zic ei, pe ce parte a baricadei se aşează? Chiar
dacă ar fi aşa, această provocare nu-l scuză cu nimic pe “proorocul cel
şovăielnic”, căci în acest caz metoda aleasă de a se “informa” este vicleană,
josnică, execrabilă.
Până şi “Mărturisirile creştinilor, la 25 martie 1995”,
deşi ar fi trebuit să fie reproduse întocmai (îndată ce se pretinde că sunt aceleaşi
care s-au rostit în anul 1995), sunt substanţial modificate, pentru a părea cât
mai credibile. Campioana modificărilor pare a fi chiar Mihaela Tărcuţă, cu
circa 37 modificări în propria ei “mărturisire”, dintre care unele sunt fraze
absolut noi, introduse pentru a da o mai mare credibilitate mărturiei. Una
dintre aceste fraze apărute ca din senin are vreo 30 de cuvinte, şi o
reproducem ca mărturie:
“În clipa aceea, stând lângă
ea pe pat, am luat-o în braţe, strângând-o şi mângâindu-i fruntea, ca să-i alin
ceasul cel greu al despărţirii de noi…”
Nu contestăm că n-ar fi fost aşa, dar
oare n-ar fi trebuit să se recunoască şi faptul că aici este vorba de o
mărturie schimbată, a anului 2006, şi nu cea a anului 1995?
Corect ar fi fost să se admită că e
vorba de o mărturie actualizată, sau
de o altă mărturie, dar când te-ai
obişnuit cu minciuna, aceste manevre par nişte fleacuri, nişte benigne
cosmetizări.
Ce valoare au avut pentru
prestidigitatorii “pucioşi” cuvintele (preluate din propriile lor învăţături) selectate
de noi ca motto pentru această postare? (Cuvinte care, de altfel, par de
bun simţ: “Fiule,
să nu pierzi şi să nu uiţi nici un cuvânt, că de toate vei fi întrebat”.)
Nici una, se pare.
………………………
Anca Estera
27 martie 2008
………………………
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Coment.